Σάββατο 9 Απριλίου 2022

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΑΑΔΕ Γ. ΠΙΤΣΙΛΗ ΣΤΟΝ Δ.ΠΕΦΑΝΗ (CNN GREECE DELPHI ECONOMIC FORUM VII)


                                                       Αθήνα, 0
8 Απριλίου 2022

 

          ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

 

Δ.Π.: Καλωσορίζουμε τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, καθώς η επαφή μας με την ΑΑΔΕ είναι πλέον καθημερινή

 

Γ.Π.: Χαρά μου να βρίσκομαι εδώ μετά από τρία χρόνια.

 

Δ.Π.: Αν και τώρα βρισκόμαστε διά ζώσης, η σχέση μας με τις ΔΟΥ έχει γίνει ψηφιακή. Τι ακριβώς έχει γίνει και τί να περιμένουμε στο εξής;

 

Γ.Π.: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι το καλό που μας έμεινε από την πανδημία και μάλιστα έχει επιταχυνθεί τα δυο τελευταία χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρω το myAADE όπου μπορούν να γίνουν ψηφιακά αιτήματα για πάνω από 250 διαδικασίες. Η μεγάλη μας πρόκληση είναι να εκσυγχρονιστεί η οργάνωση και η δομή μας. Αυτή τη στιγμή διατηρείται η δομή του 19ου αιώνα. Ως γνωστόν, τα πρώτα δημόσια ταμεία ιδρύθηκαν το 1830 και οι πρώτες εφορίες το 1853. Μόλις στα μέσα της δεκαετίας του 1980 διαμορφώθηκαν στις λεγόμενες σήμερα ΔΟΥ. Εξακολουθεί να υπάρχει η δέσμευση της γεωγραφικής αρμοδιότητας. Οι επιχειρήσεις, λόγου χάρη, ανήκουν στις τοπικές ΔΟΥ και αυτό οδηγεί στον κατακερματισμό των δυνάμεών μας. Έτσι, μόνο το 15% του προσωπικού μας βρίσκεται στις Κεντρικές Υπηρεσίες, το 85% είναι διασκορπισμένο, αφού δεσμεύονται πόροι για να γίνονται τοπικά εργασίες που θα μπορούσαν να γίνονται ψηφιακά. Επίσης συνέπεια αυτού είναι να έχουμε αδυναμία ενίσχυσης του φορολογικού ελέγχου, που αποτελεί την καθημερινή μας έγνοια. Γι’ αυτό, στην επόμενη διετία θα αλλάξει το οργανωτικό μας μοντέλο, στην κατεύθυνση δυο αρχών. Η πρώτη είναι η ψηφιακή εξυπηρέτηση στο 100%, δηλαδή θα γίνει ψηφιακό κανάλι για όλες τις υπηρεσίες και εναλλακτικό φυσικό κανάλι για όσους δεν έχουν ψηφιακή πρόσβαση. Η δεύτερη είναι η περισσότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων. Σχετικά με το ψηφιακό κανάλι (front end) η υποδοχή ενός αιτήματος θα γίνεται ψηφιακά στο 100%. Το έχουμε ήδη πετύχει με την πλατφόρμα αιτημάτων.  Σκοπός είναι και η διαχείριση του αιτήματος να γίνεται ψηφιακά και όχι τοπικά (end to end).

 

Δ.Π.: Δηλαδή πάμε σε λιγότερες έως καθόλου επισκέψεις στις εφορίες;

 

Γ.Π.: Οπωσδήποτε σε λιγότερες επισκέψεις. Έτσι αποδεσμεύουμε πόρους. Σήμερα το 70% των δικαιούμενων επιστροφής φόρου έχουν και οφειλή στη Φορολογική Διοίκηση ή/και στον ΕΦΚΑ. Ο συμψηφισμός γίνεται χειρόγραφα και τοπικά. Με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας, πρώτον θα επιταχυνθούν οι φοροεπιστροφές και δεύτερον, θα απελευθερωθούν πόροι για να αξιοποιηθούν αλλού. Άλλο παράδειγμα αποτελούν οι ενημερότητες, όπου, όταν υπάρχει οφειλή, η παρακράτηση δεν γίνεται κεντρικά, αλλά πρέπει να γίνει επίσκεψη στην εφορία για να παρακρατηθεί το 70 – 100%, αναλόγως του προφίλ του φορολογούμενου. Τελικά, στόχος είναι τόσο το να μειωθούν οι επισκέψεις στις εφορίες, όσο και να γίνονται ταχύτερα οι εργασίες μας.

 

Δ.Π.: Θα έχουμε και εσωτερικές αλλαγές στην ΑΑΔΕ; Για παράδειγμα, θα ασχοληθούν περισσότεροι με τον έλεγχο;

 

Γ.Π.: Είμαστε στο μισό του ευρωπαϊκού μέσου όρου σε ελεγκτικό προσωπικό και πρέπει ο αριθμός αυτός να διπλασιαστεί. Αυτό θα γίνει με το να αποδεσμεύσουμε πόρους από εργασίες χαμηλότερης απαιτητικότητας. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν και θα στελεχωθούν και νέες δομές. Δημιουργήσαμε τη Διεύθυνση Επικοινωνίας. Επίσης, τη Διεύθυνση Εξυπηρέτησης που θα ασχολείται οριζόντια με την απλοποίηση των διαδικασιών. Πρέπει, ακόμα, να υπάρχουν και πόροι διαχείρισης κινδύνων, αλλά και για το foresight, δηλαδή προβλέψεις για μεγάλους κινδύνους και μεγάλες τάσεις και σενάρια αντιμετώπισής τους.

 

 Δ.Π.: Διάβαζα για μια καινοτομία σας, το μοντέλο ελέγχου των πλατφορμών delivery, όπως με τις πλατφόρμες διαμοιρασμού (τύπου airbnb). Πώς ακριβώς θα δουλεύει;

 

Γ.Π.: Τρέξαμε πιλοτικά ελέγχους και είδαμε αξιοσημείωτη φοροδιαφυγή μέσω των πλατφορμών delivery, κοντά στις 850 χιλιάδες μη εκδόσεις αποδείξεων σε 35 περιπτώσεις, 5,5 εκατομμύρια ευρώ αδήλωτου τζίρου και πάνω από 1,3 εκατομμύρια ευρώ ΦΠΑ. Έχουμε ήδη ένα πετυχημένο μοντέλο συνεργασίας με τις πλατφόρμες διαμοιρασμού βάσει και της νομοθεσίας του 2019 που θέτει συγκεκριμένες υποχρεώσεις των πλατφορμών. Ζητήσαμε λοιπόν δυο πράγματα από τις πλατφόρμες delivery, πρώτον ανά τρίμηνο να παίρνουμε στοιχεία, να τα διασταυρώνουμε και να κάνουμε ελέγχους και δεύτερον, οι ίδιες οι πλατφόρμες να αναπτύσσουν επικοινωνία με τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις και να τους εξηγούν πόσο σημαντικό είναι να είναι φορολογικά συνεπείς. Οι πλατφόρμες διαμοιρασμού το κάνουν ήδη.

 

Δ.Π.: Το myData έχει φέρει μεγάλες αλλαγές. Πώς κινείται, πώς το αντιμετωπίζει η αγορά, τί αλλαγές έχει φέρει και ποια τα νούμερα;

 

Γ.Π.: Τα στατιστικά δείχνουν σχεδόν καθολικότητα. Συγκεκριμένα, πάνω από 885 χιλιάδες εγγεγραμμένες επιχειρήσεις. Από τον Οκτώβριο του 2020 που ξεκίνησε, έχουμε πληροφορίες για 623 εκατομμύρια παραστατικά αξίας περίπου 392 – 400 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο site μας δημοσιεύονται τα στατιστικά στοιχεία της προηγούμενης ημέρας. Κατά μέσο όρο, λαμβάνουμε 6 εκατομμύρια παραστατικά τη μέρα. Δηλαδή, σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων το έχει εντάξει στην καθημερινότητά του. Αυτό μας επέτρεψε να κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για την κατάργηση των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών. Για το 2021 οι επιχειρήσεις θα διαβιβάσουν απλώς τα έσοδά τους και έτσι θα εκπληρώσουν την υποχρέωσή τους για τις καταστάσεις. Απλώς και μόνο για τη δική τους φορολογική και νομική ασφάλεια, από τα μέσα του Ιουνίου ως τα τέλη του Οκτωβρίου, θα μπορούν να δηλώσουν τις τυχόν διαφορές των εξόδων τους. Επίσης, προχωράμε στην προσυμπλήρωση των  δηλώσεων βάσει του myDATA. Φέτος στοχεύουμε να την ξεκινήσουμε πιλοτικά. Δυο μήνες πριν, παρουσίασα το myData σε εκδήλωση της Γαλλικής Προεδρίας για το ζήτημα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η Γαλλική Φορολογική Διοίκηση θα την υιοθετήσει σε 3-4 χρόνια. Για μας είναι ήδη καθημερινότητα. Δηλαδή, έχουμε ήδη απαντήσεις σε ερωτήσεις που απασχολούν μεγάλες ευρωπαϊκές φορολογικές διοικήσεις. Ακόμα, προβλέπω ότι στην επόμενη δεκαετία οι ενδοκοινοτικές συναλλαγές θα αποτυπώνονται ψηφιακά. Είναι ελάχιστες οι πιθανότητες να μη συμβεί αυτό, δεδομένων των κινδύνων του ΦΠΑ, όπως το CAROUSEL και τα λοιπά, και θα είμαστε στο τιμόνι των εξελίξεων.

 

Δ.Π.: Άρα το myDATA θα μπορούσε να αποτελέσει προπομπό σύγκλισης ψηφιακών συναλλαγών και βιβλίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Γ.Π.: Ήδη Φορολογικές Διοικήσεις, όπως η Φινλανδική, η Δανέζικη, η Ελβετική ζήτησαν να δουν τι έχουμε κάνει.

 

Δ.Π.: Είμαστε λοιπόν στη σωστή κατεύθυνση.

 

Γ.Π.: Έτσι θέλω να ελπίζω.

 

Δ.Π.: Ρόλος Ταμείου Ανάκαμψης. Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε τα κεφάλαια που διατίθενται για τη Φορολογική Διοίκηση;  Ποια έργα και με ποιο χρονοδιάγραμμα θα υλοποιηθούν;

 

Γ.Π.: Ένα σημαντικό κομμάτι του Ταμείου Ανάκαμψης είναι η ψηφιοποίηση της ΑΑΔΕ. Πρόκειται για έργα διετίας ή τριετίας, αξίας 260 εκατομμυρίων ευρώ. Για παράδειγμα, το νέο taxis που ένα σημαντικό κομμάτι του θα υλοποιηθεί μέσω του Ταμείου. Ακόμα, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Ήδη έχουν διασυνδεθεί οι ταμειακές μηχανές με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, όχι όμως και τα POS με τις ταμειακές μηχανές, για να έχουμε την πλήρη εικόνα της συναλλαγής, δηλαδή όχι μόνο πώς τιμολογήθηκε, αλλά και πώς πληρώθηκε. Προβλέπεται και η ανάπτυξη εργαλείων, όπως Business Intelligence και Artificial Intelligence, η ικανότητα για Big Data Analytics, που είναι άλλο ένα σημαντικό κομμάτι του Ταμείου Ανάκαμψης. Άλλο έργο από το οποίο περιμένουμε πολλά και είναι σύνθετο και πολυπαραγοντικό αποτελεί η παρακολούθηση των φορτηγών και των containers που εισέρχονται στη Ελληνική Επικράτεια, ώστε να έχουμε ένα σημαντικό εργαλείο περιστολής του λαθρεμπορίου. Επίσης, η ψηφιοποίηση του έγχαρτου αρχείου και το Content Management. Γενικότερα, πρόκειται για ένα μεγάλο πακέτο έργων, με το οποίο η ΑΑΔΕ θα περάσει στην επόμενη γενιά.

 

Δ.Π.: Σε συνδυασμό με την απλοποίηση των λειτουργιών, σωστά;

 

Γ.Π.: Βεβαίως. Άλλωστε υπάρχουν και εσωτερικά έργα. Για παράδειγμα, η ψηφιοποίηση του έγχαρτου αρχείου, διότι υπάρχει πολύ χαρτί αποθηκευμένο στις υπηρεσίες μας, όπως παλιές δηλώσεις, παλιά έγγραφα και τα λοιπά, το Content Management, η ασφαλής διαχείριση των εγγράφων, δηλαδή εσωτερικά πράγματα για τα οποία χάνουμε χρόνο και πόρους αυτή τη στιγμή, σε συνδυασμό με πολύ σημαντικά εργαλεία καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.

 

Δ.Π.: Τι γίνεται με τις φορολογικές δηλώσεις; Φέτος ξεκινούν νωρίτερα και κομίζουν σειρά αλλαγών. Τι νέο θα δούμε φέτος, αλλά και τα επόμενα χρόνια, και ποια η στόχευση για την απλοποίηση των φορολογικών δηλώσεων;

 

Γ.Π.: Φέτος ξεκινήσαμε νωρίτερα, έχοντας προετοιμαστεί από πέρυσι το Σεπτέμβρη – Νοέμβρη. Ζητήσαμε από τους φορείς να μας στείλουν έγκαιρα τα στοιχεία τους. Ό, τι στοιχείο χρειάζεται να υπάρχει προσυμπληρωμένο, εν πολλοίς βρίσκεται ήδη προσυμπληρωμένο. Επίσης, φέτος έχουμε διαθέσιμη μια φόρμα ενημέρωσης για τους φορολογούμενους, μια σειρά από πληροφορίες ευσύνοπτα, για το τι έχει η ΑΑΔΕ γι’ αυτούς, ποια τα εισοδήματά τους, οι φόροι που τους έχουν παρακρατηθεί, οι τόκοι τους και τα λοιπά. Άλλη καινοτομία αποτελεί το ότι θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε την ευκαιρία των φορολογικών δηλώσεων, ώστε οι συμπολίτες μας να δηλώσουν τα e-mails τους και τα τηλέφωνά τους, ώστε να διευκολυνθεί η άμεση και ασφαλής επικοινωνία μας μαζί τους. Μετά το Πάσχα ξεκινάμε το επόμενο βήμα, καθώς κλείνουν 10 χρόνια ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων και είναι ευκαιρία να φρεσκάρουμε συνολικά το ψηφιακό μας περιβάλλον και  τη λειτουργικότητα. Ενδεχομένως, στην ενημέρωση των φορολογούμενων, που σας προανέφερα, να περιλαμβάνεται στο εξής και μια πρώτη εκκαθάριση του φόρου, όπως μια άσκηση του τύπου αν υποβληθούν αυτά τα δεδομένα, ο φόρος θα είναι τόσος.

 

Δ.Π.: Πώς βλέπετε την ΑΑΔΕ το 2030; Πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο εσωτερικά και εξωτερικά για τους συναλλασσόμενους;

 

Γ.Π.: Θα ήθελα μια Φορολογική Διοίκηση όπου η επίσκεψη στις Υπηρεσίες Εξυπηρέτησης, όχι δηλαδή στις ΔΟΥ, να γίνεται μόνο για μια συμβουλή, ένα ψηφιακό αίτημα ή μια απάντηση σε ερώτηση, όχι όμως για κάτι νομικά σημαντικό, όπως το να κατατεθεί μια δήλωση, αλλά για να γίνουν πράγματα βοηθητικά. Η όλη διαχείριση να γίνεται ψηφιακά, με σεβασμό όμως πάντα στους ανθρώπους που δεν έχουν ψηφιακά μέσα, δηλαδή να διαθέτουμε σχετικές υποδομές για τους πολίτες, ώστε τελικά η πληρωμή του φόρου να γίνεται όλο και πιο εύκολη. Απώτερος στόχος μας είναι να αισθάνονται οι πολίτες ότι είμαστε εδώ για να τους βοηθήσουμε. Πεποίθησή μου είναι ότι πολλοί συμπολίτες μας δεν εκπληρώνουν κάποια φορολογική τους υποχρέωση όχι γιατί θέλουν να φοροδιαφύγουν, αλλά γιατί δεν ξέρουν την υποχρέωσή τους αυτή και που να βρουν την πληροφορία.

 

Δ.Π.: Άρα να έχουμε μια σχέση από μακριά (ψηφιακά) και αγαπημένοι με την ΑΑΔΕ, κάνοντας ταυτόχρονα πιο εύκολα και πιο γρήγορα τις δουλειές μας;

 

Γ.Π.: Θα έλεγα να χτίσουμε περισσότερο μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μας, γιατί η φορολογική υπευθυνότητα δεν κοστίζει περισσότερο, αντίθετα μας συμφέρει περισσότερο και η πανδημία το έδειξε αυτό. Μέσω της ΑΑΔΕ διοχετεύθηκαν 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχειρήσεις και συμπολίτες μας που επλήγησαν από την πανδημία. Αυτά προήλθαν από το υστέρημά μας, άρα την ώρα της ανάγκης εκεί θα προστρέξουμε και γι’ αυτό μας συμφέρει να είμαστε συνεπείς.

 

Δ.Π.: Ευχαριστώ πολύ.

 

Γ.Π.: Κι εγώ σας ευχαριστώ.

1 σχόλιο:

  1. Get help for all your financial problems. Contact Union Solutions to access a wide range of loan facilities. Contact for more information: financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *