Ειδικότερα,
Σύμφωνα με το Δ.Τ του Υπουργείου εργασίας αναφέρονται τα παρακάτω.
Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 25 Αυγούστου και αποτέλεσε αντικείμενο εκτενούς διαλόγου με εθνικούς κοινωνικούς εταίρους και κόμματα της αντιπολίτευσης.
«Ήταν μία εξαιρετικά γόνιμη διαδικασία που κατέληξε στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου στο οποίο ενσωματώσαμε μεγάλο αριθμό προτάσεων που προήλθαν από τους κοινωνικούς εταίρους και τα σχόλια της διαβούλευσης. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που απαντά στις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας και που προήλθε από τον πυρήνα της, τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Είμαστε πάντα ανοικτοί σε ρεαλιστικές προτάσεις, και επιδίωξή μας είναι ο διαρκής και εποικοδομητικός διάλογος με όλους τους εμπλεκομένους», δήλωσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως.
Μεταξύ των προτάσεων που κατατέθηκαν από τους κοινωνικούς εταίρους και ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο είναι:
- Η πρόβλεψη ότι η άρνηση παροχής υπερωρίας δεν μπορεί να οδηγήσει σε οποιαδήποτε βλαπτική μεταβολή ή δυσμενή διάκριση σε βάρος του εργαζόμενου από τον εργοδότη
- Η διευκρίνιση ότι κάθε αδικαιολόγητη μείωση αποδοχών συνιστά μονομερή βλαπτική μεταβολή και όχι μόνο εάν έγινε κατόπιν εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας
- Η διευκρίνιση ότι ελλείψει της αναγγελίας πρόσληψης επιβάλλεται πρόστιμο για αδήλωτη εργασία
- Η κατάργηση υποχρέωσης συνυπογραφής από τον εργοδότη σε περιπτώσεις οικειοθελούς αποχώρησης καθώς και η αυτόματη ειδοποίηση του εργοδότη για την υποβολή της δήλωσης εκ μέρους του εργαζόμενου.
Επίσης μετά την διαβούλευση προστέθηκαν στο νομοσχέδιο διατάξεις που προβλέπουν ενδεικτικά:
- Επέκταση προστασίας από απόλυση (προστασία μητρότητας) και στις ανάδοχες μητέρες
- Απλοποίηση των προϋποθέσεων για την επέκταση των ειδικοτήτων που μπορούν να ασκούν καθήκοντα ιατρού εργασίας με σκοπό την αντιμετώπιση της έλλειψης γιατρών εργασίας.
Το νομοσχέδιο αποτελείται από οκτώ άξονες και εμπεριέχει ρυθμίσεις που στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό του εργασιακού πλαισίου, την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας, τη στήριξη των εργαζομένων μέσω της θωράκισης των δικαιωμάτων τους, την ενίσχυση της εργασιακής τους ασφάλειας, τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων και τη διαμόρφωση ενός διαφανούς και σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο ενισχύει τη στήριξη στους εργαζόμενους καθώς προβλέπει μεταξύ άλλων, μεγαλύτερες ελευθερίες στην τετραήμερη εργασία και στο αίτημα του εργαζομένου για την κατανομή της ετήσιας άδειας αναψυχής, αυξάνει τον αριθμό των δικαιούχων επιδόματος κυοφορίας και λοχείας, προβλέπει ότι το επίδομα γονικής αδείας είναι ανεκχώρητο, ακατάσχετο, αφορολόγητο, απαγορεύει μειώσεις στις αποδοχές μετά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, προβλέπει υποχρεωτική παρουσία συντονιστή υγείας και ασφάλειας σε μεγάλα τεχνικά έργα.
Επιπλέον, δίνει στους εργαζόμενους την δυνατότητα να εργαστούν κατ΄ εξαίρεση – εφόσον το επιθυμούν – έως 13 ώρες την ημέρα, σε έναν εργοδότη – έναντι δύο που ισχύει σήμερα – με προσαύξηση 40% στην αμοιβή.
Παράλληλα, περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες διευκολύνουν τις επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων προβλέπει σημαντική απλοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης, fast – track προσλήψεις ορισμένου χρόνου για επείγουσες ανάγκες και κατάργηση πολλών εντύπων των οποίων η πληροφορία ήδη υποβάλλεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Τέλος, ενσωματώνει διατάξεις που στοχεύουν στην λειτουργική ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας, αλλά και κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις οι οποίες προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι η απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυχτερινά και αργίες επεκτείνεται και σε προσαυξήσεις υπερεργασίας, υπερωρίας, νυχτερινών και αργιών που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας καθώς και σε σχετικές προσαυξήσεις που χορηγούνται οικειοθελώς από τον εργοδότη, ωφελώντας εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Με το υπόψη σχέδιο νόμου ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
1. Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του π.δ. 62/2025 (Κώδικας Εργατικού Δικαίου). Ενδεικτικά αναφέρονται:
α. Καταργείται:
- ο ρητός χρονικός προσδιορισμός της ατομικής σύμβασης (ημερήσια ή εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία), καθώς η διάρκεια της σύμβασης μερικής απασχόλησης μπορεί να είναι οποιαδήποτε συμφωνήσουν εγγράφως τα συμβαλλόμενα μέρη,
- η υποχρέωση γνωστοποίησης στην Επιθεώρηση Εργασίας των έγγραφων συμβάσεων μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης.
β. Τροποποιείται το άρθρο 73 του π.δ. 62/2025, σχετικά με τα στοιχεία που υποχρεούνται να γνωστοποιούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους, καθώς και το άρθρο 190, σχετικά με την ελάχιστη προβλεψιμότητα της εργασίας, όταν το πρόγραμμα οργάνωσης του χρόνου εργασίας είναι ως επί το πλείστον μη προβλέψιμο.
γ. Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής υπερωρίας στην εκ περιτροπής απασχόληση.
δ. Δίνεται η δυνατότητα κατανομής των ετήσιων επιτρεπόμενων ωρών υπερωρίας από τρεις (3) ώρες που ίσχυε σε έως και τέσσερις (4) ώρες ημερησίως, χωρίς να μεταβάλλεται το ετήσιο όριο υπερωριών των εκατόν πενήντα (150) ωρών.
ε. Υποχρεούται εφεξής ο εργοδότης να αναγγέλλει τη χορήγηση της άδειας εργαζόμενου απογραφικά στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, εντός του πρώτου δεκαημέρου του μήνα που ακολουθεί τον μήνα χορήγησής της [σήμερα η σχετική ενέργεια αναγγέλλεται έως και μία (1) ώρα μετά την έναρξη πραγματοποίησής της].
στ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την κατάτμηση του χρόνου αδείας.
ζ. Ορίζεται ότι το επίδομα γονικής άδειας είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, και δεν προσμετράται στο συνολικό οικογενειακό εισόδημα.
η. Προβλέπεται η χορήγηση του μεταγενέθλιου τμήματος της άδειας μητρότητας και των πάσης φύσεως αποδοχών και επιδομάτων που συνδέονται με αυτήν, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, και στην περίπτωση αναδοχής τέκνου.
θ. Συμπληρώνεται το άρθρο 291 του π.δ. 62/2025, σχετικά με την προστασία της μητρότητας έναντι της καταγγελίας της σχέσης εργασίας, ώστε αυτό να έχει εφαρμογή και στις εργαζόμενες που υιοθετούν τέκνο έως οκτώ (8) ετών [ίσχυε για τέκνο έως έξι (6) ετών], καθώς και στις εργαζόμενες που γίνονται ανάδοχες τέκνου έως οκτώ (8) ετών.
ι.
ί. Επανακαθορίζονται:
- η διαδικασία αναγγελίας οικειοθελούς αποχώρησης του εργαζομένου.
- το χρονικό διάστημα απουσίας του εργαζομένου, μετά το οποίο τεκμαίρεται η καταγγελία της σύμβασης εργασίας εκ μέρους του.
- η προθεσμία για την αναγγελία από πλευράς εργοδότη της οικειοθελούς αποχώρησης του εργαζομένου στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
η. Παρέχεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα αναγγελίας της οικειοθελούς αποχώρησής του στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ια. Προσδιορίζονται ως:
- μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων της σύμβασης εργασίας του εργαζομένου, η αδικαιολόγητη μείωση από πλευράς εργοδότη, των πάσης φύσεως αποδοχών του εργαζομένου, εξαιτίας της ένταξης του εργοδότη στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας ή της εφαρμογής του εν λόγω συστήματος.
- άκυρη, η καταγγελία της σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη, σε περίπτωση άρνησης του εργαζομένου για παροχή υπερωριακής εργασίας.
ιβ.
ί. Καταργείται η υποχρέωση του εργοδότη για τήρηση στον χώρο εργασίας των έντυπων ατομικών όρων εργασίας του προσωπικού, του βιβλίου αδειών και των εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών του προσωπικού και κατά συνέπεια η μη τήρηση των ανωτέρω εντύπων παύει να συνιστά παράβαση της εργατικής νομοθεσίας, η οποία επισύρει διοικητικές κυρώσεις.
η. Απαλείφεται η περίπτωση της μη ανάρτησης του πίνακα προσωπικού και προγράμματος ωρών εργασίας, από τις ευθέως αποδεικνυόμενες παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, για τις οποίες επιβάλλονται στον εργοδότη διοικητικές κυρώσεις.
ί. Επανακαθορίζονται τα στοιχεία που υποβάλλονται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ για τον έλεγχο της αγοράς εργασίας.
η. Παρέχεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα πρόσβασης σε όλα τα στοιχεία της εργασιακής του σχέσης που τηρούνται στο ανωτέρω Π.Σ..
ιδ. Δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, μέσω της οποίας κάθε εργοδότης δύναται να χρησιμοποιεί το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ί. Αναθεωρείται η διαδικασία αναγγελίας έναρξης εργασίας και μεταβολής των όρων εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
η. Προβλέπεται η επιβολή των αναφερόμενων διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση μη τήρησης από πλευράς εργοδότη, της διαδικασίας αναγγελίας έναρξης εργασίας.
ί. Δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή «Ταχείας Πρόσληψης» για την αναγγελία πρόσληψης εργαζομένων με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, στην περίπτωση επειγουσών αναγκών του εργοδότη. η. Καθορίζεται η διαδικασία πρόσληψης και αποδοχής της από τον εργαζόμενο.
ίίί. Προβλέπεται η επιβολή διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση απασχόλησης εργαζομένων, κατά παράβαση των προβλεπόμενων υποχρεώσεων δημοσιότητας.
ιζ. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται οι διατάξεις που αφορούν στο ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων με τη χρήση ψηφιακής κάρτας εργασίας. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων: ί. Παρέχεται στους εργαζόμενους η δυνατότητα ευέλικτης προσέλευσης στην επιχείρηση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. η. Προσδιορίζονται:
- τα χρονικά σημεία σήμανσης της ψηφιακής κάρτας στις επιχειρήσεις των αναφερόμενων κλάδων εμπορικής δραστηριότητας,
- ο χρόνος προετοιμασίας των εργαζομένων προς ανάληψη εργασίας ή προς αποχώρηση.
ίίί. Προβλέπεται η επιβολή από την Επιθεώρηση Εργασίας διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση απασχόλησης εργαζομένου κατά τον χρόνο προετοιμασίας.
ιη. Τίθεται προθεσμία εντός της οποίας, η διοίκηση της επιχείρησης, οφείλει να ενημερώσει την Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) ή τον εκπρόσωπο των εργαζομένων, σε περίπτωση θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων.
ιθ. Προβλέπεται η δυνατότητα σύστασης στην επιχείρηση, Εσωτερικής Υπηρεσίας Προστασίας και Πρόληψης (ΕΣ.Υ.Π.Π.), ώστε ο εργοδότης να ανταποκριθεί στην υποχρέωση να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες τεχνικού ασφαλείας και ιατρού εργασίας.
κ. Επικαιροποιούνται ί) η κατάταξη των επιχειρήσεων ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας (γίνεται βάσει της στατιστικής ταξινόμησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έτους 2008, αντί του έτους 1980 που ισχύει σήμερα) και π) ο πίνακας ειδικοτήτων τεχνικού ασφαλείας κατά δραστηριότητα επιχειρήσεων.
κα. Απαλείφονται οι προϋποθέσεις της παρ. 4 άρθρου 506 του π.δ. 62/2025, σχετικά με τις ιατρικές ειδικότητες, που δύναται να ασκούν καθήκοντα ιατρού εργασίας.
κβ. Προστίθενται στις υποχρεώσεις του εργοδότη ί) η ενημέρωση του τεχνικού ασφαλείας και ιατρού εργασίας, για κάθε προγραμματισμένη μεταβολή στην παραγωγική διαδικασία και τον τρόπο οργάνωσης της επιχείρησης, σε θέματα υγείας και ασφάλειας της εργασίας, π) η αναγγελία, εντός του οριζόμενου χρονικού διαστήματος, στην Επιθεώρηση Εργασίας και στον ε-Ε.Φ.Κ.Α., της ασθένειας εργαζομένου που οφείλεται στην εργασία και ΐΐΐ) η παροχή εκπαίδευσης καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) και λαβής Χάιμλιχ στους εργαζομένους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις (μέρος της εκπαίδευσης θα καλυφθεί με δωρεάν παροχή υλικοτεχνικού εξοπλισμού από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης).
κγ. Τίθεται σε λειτουργία στη Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία «ΗΡΙΔΑΝΟΣ» («Ο.Π.Σ. ΗΡΙΔΑΝΟΣ»), το οποίο δύναται να διαλειτουργεί και με άλλα Πληροφοριακά Συστήματα φορέων του δημοσίου τομέα.
2. Καθορίζεται ο ελάχιστος χρόνος απασχόλησης των συντονιστών στους οποίους έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες τεχνικού ασφαλείας, κατά την εκτέλεση των αναφερόμενων δημόσιων ή ιδιωτικών τεχνικών και οικοδομικών έργων.
3. Επανακαθορίζεται το νομικό πλαίσιο καταβολής των αποζημιώσεων των μελών των επιτροπών του άρθρου 28 του ν. 3850/2010.
(άρθρα 42-44)
1. Κυρώνονται και έχουν την ισχύ, που ορίζει η παρ. 1 του άρθρου 28 του Συντάγματος, οι αναφερόμενες διεθνείς συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.
2. Παρέχεται δυνατότητα εξαίρεσης, με κανονιστική πράξη, συγκεκριμένων κλάδων οικονομικής δραστηριότητας ή κατηγοριών εργαζομένων, από την εφαρμογή της υπ' αρ. 155 Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας που αφορά στην ασφάλεια και την υγεία στην εργασία και το εργασιακό περιβάλλον.
Κατεβάστε το εργατικό νομοσχέδιο Εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου