Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση
Η κωδικοποίηση του δικαίου αποτελεί πρακτική καλής νομοθέτησης που συντείνει
στην ασφάλεια του δικαίου, ως ειδικότερη έκφραση της αρχής του κράτους δικαίου,
αλλά συνιστά και βάση για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της κείμενης νομοθεσίας.
Το προτεινόμενο σχέδιο Κώδικα αποτελεί κωδικοποίηση των διατάξεων δώδεκα
συνολικά νομοθετημάτων περί φορολογίας, εκ των οποίων:
α) οι δέκα αφορούν σε κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί έμμεσων φορολογιών
επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
(ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α’ 58), και συγκεκριμένα:
αα) του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής (ν. 5135/2024, Α΄ 147), το οποίο
αντικατέστησε το Τέλος Χαρτοσήμου (π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931, Α΄ 239),
αβ) του φόρου στη συγκέντρωση κεφαλαίων (ν. 1676/1986, Α΄ 204),
αγ) του φόρου ασφαλίστρων (ν. 3492/2006, Α΄210),
αδ) του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που διαδέχθηκε τον φόρο
διαμονής (ν. 4389/2016, Α΄ 94),
αε) του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας (ν. 2579/1998, Α΄ 31),
αστ) του τέλους συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας (ν. 4389/2016, Α΄ 94),
αζ) του τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση (ν. 4389/2016, Α΄ 94),
αη) του ειδικού φόρου ειδών πολυτελείας (ν. 3833/2010, Α΄40),
αθ) του τέλους διενέργειας παιγνίων με παιγνιόχαρτα (ν. 2515/1997, Α΄154) και
αι) της εισφοράς δακοκτονίας (α.ν. 112/1967, Α΄ 147), και
β) οι λοιπές δύο αφορούν:
βα) σε κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί του τέλους πλοίων αναψυχής και
ημερόπλοιων (ν. 4211/2013, Α΄ 256) και
ββ) των τελών κυκλοφορίας (ν. 2367/1953 (Α’ 82), ν. 2948/2001 (Α’ 242), ν.
3986/2011 (Α’ 152), ν. 4850/2021 (Α’ 208), α.ν. 236/1967 (Α’ 238), ν.δ. 436/1974 (Α’
153) κ.λπ.).
Επιλέχθηκε να μην συμπεριληφθούν στον παρόντα Κώδικα φορολογικές ρυθμίσεις
οι οποίες, ενώ εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΦΔ και έχουν τα
χαρακτηριστικά των εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών (όπως η εισφορά
προστασίας του περιβάλλοντος του άρθρου 4 του ν. 4736/2020 (Α΄ 200), το τέλος
ανακύκλωσης του άρθρου 80 του ν. 4819/2021 (Α΄ 129) και τα προξενικά τέλη),
εντούτοις, αποτελούν μέρος ευρύτερων νομοθετικών ρυθμίσεων (χωρίς
φορολογικό περιεχόμενο). Θεωρείται ότι η απόσπαση των φορολογικών ρυθμίσεων
από τον κορμό των διατάξεων στις οποίες είναι ενταγμένες θα οδηγούσε στη
διάσπαση της ενότητας των οικείων νομοθεσιών, ενώ, οι συγκεκριμένες
φορολογικές ρυθμίσεις, αποσπώμενες, θα δημιουργούσαν κανονιστική
αβεβαιότητα, αφού θα απαιτείτο η προσφυγή στις μη φορολογικές διατάξεις για την
ερμηνεία και εφαρμογή τους
Κατεβάστε το Σ/Ν Εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου