Με την Αριθμ. Πρωτ. 55 ΕΞ 20.3.2018 του ΣΛΟΤ με θέμα " Λογιστική
παρακολούθηση υποκαταστημάτων "η απάντηση σε σχετικό ερώτημα είναι.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Από την διατύπωση του ερωτήματος προκύπτει ότι, μετά την απορρόφηση, υφίσταται πλέον μία εταιρεία (η Α-ΑΕ), με ένα υποκατάστημα (την πρώην Β-ΑΕ). Ωστόσο, η απορροφώμενη Β-ΑΕ, όταν λειτουργούσε ως ιδιαίτερη οντότητα (δηλαδή πριν την απορρόφηση), είχε δύο υποκαταστήματα.
Η οντότητα μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε από τις παραπάνω λογιστικές μεθόδους για ένα ή περισσότερα υποκαταστήματα, με στόχο πάντα στο τέλος της χρήσης όλα τα δεδομένα να ενσωματώνονται στο λογιστικό σύστημα της έδρας. Μπορεί δηλαδή να επιλέξει για ένα υποκατάστημα την εξαρτημένη λογιστική παρακολούθηση, πράγμα που σημαίνει ότι οι λογιστικές εγγραφές των συναλλαγών του υποκαταστήματος θα διενεργούνται στο πλαίσιο του λογιστικού συστήματος της έδρας σε ιδιαίτερους υπολογαριασμούς, ώστε να προκύπτουν οι απαραίτητες κάθε φορά πληροφορίες, ενώ για άλλο υποκατάστημα να επιλεγεί η λογιστική αυτοτέλεια και επομένως, τόσο η λογιστική «επικοινωνία» με την έδρα, όσο και η ενσωμάτωση των περιουσιακών στοιχείων και του αποτελέσματος της περιόδου, κατά το κλείσιμο, να γίνεται μέσω του λογαριασμού 48 (ή 81, με το Σχέδιο Λογαριασμών ΕΛΠ).
Κατά την γνώμη μας, για λόγους που κυρίως αναφέρονται στην διασφάλιση της αξιοπιστίας του λογιστικού συστήματος της οντότητας, δεν θα πρέπει ένα υποκατάστημα να ενσωματώνει τα δεδομένα του σε άλλο υποκατάστημα και ακολούθως να γίνεται η ενσωμάτωση στα λογιστικά δεδομένα της έδρας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Από την διατύπωση του ερωτήματος προκύπτει ότι, μετά την απορρόφηση, υφίσταται πλέον μία εταιρεία (η Α-ΑΕ), με ένα υποκατάστημα (την πρώην Β-ΑΕ). Ωστόσο, η απορροφώμενη Β-ΑΕ, όταν λειτουργούσε ως ιδιαίτερη οντότητα (δηλαδή πριν την απορρόφηση), είχε δύο υποκαταστήματα.
Συνεπώς, εφόσον έχουν
διατηρηθεί όλες οι παραπάνω εγκαταστάσεις, η εταιρεία που προέκυψε από την
διαδικασία της απορρόφησης, διαθέτει πλέον τρία υποκαταστήματα. Υπενθυμίζεται
ότι ως υποκατάστημα ορίζεται μια διαφορετική από την έδρα, επαγγελματική
εγκατάσταση της επιχείρησης, όπου διενεργούνται συναλλαγές, δηλαδή πωλήσεις
αγαθών ή παροχή υπηρεσιών, ή πραγματοποιείται παραγωγική δραστηριότητα.
Ακολούθως, παρόλο που από τις διατάξεις του νόμου 4308/2014 (ΕΛΠ), δεν προκύπτει υποχρέωση τήρησης ιδιαίτερων λογιστικών αρχείων για τα υποκαταστήματα, αυτονόητο είναι ότι η λογιστική παρακολούθηση τους, μπορεί να διενεργείται από το λογιστικό σύστημα της οντότητας, «σύμφωνα με τις καθιερωμένες λογιστικές πρακτικές» (Λογιστική Οδηγία ΕΛΤΕ, παρ. 3.1).
Ακολούθως, παρόλο που από τις διατάξεις του νόμου 4308/2014 (ΕΛΠ), δεν προκύπτει υποχρέωση τήρησης ιδιαίτερων λογιστικών αρχείων για τα υποκαταστήματα, αυτονόητο είναι ότι η λογιστική παρακολούθηση τους, μπορεί να διενεργείται από το λογιστικό σύστημα της οντότητας, «σύμφωνα με τις καθιερωμένες λογιστικές πρακτικές» (Λογιστική Οδηγία ΕΛΤΕ, παρ. 3.1).
Οι λογιστικές
πρακτικές αναφέρονται στην περίπτωση λειτουργίας ενός υποκαταστήματος, είτε
μέσω της εξαρτημένης λογιστικής παρακολούθησης, είτεστο πλαίσιο της λογιστικής
αυτοτέλειας. Εξάλλου, ο τίτλος του προτεινόμενου, από το Σχέδιο Λογαριασμών
(ΕΛΠ), πρωτοβάθμιου λογαριασμού: 81 «Δοσοληπτικοί λογαριασμοί
υποκαταστημάτων αυτοτελούς παρακολούθησης», παραπέμπει στη λειτουργία του
λογαριασμού 48 «Λογαριασμοί συνδέσμου με υποκαταστήματα», του ΕΓΛΣ,
σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ΕΓΛΣ για την λειτουργία αυτού του λογαριασμού.
Η οντότητα μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε από τις παραπάνω λογιστικές μεθόδους για ένα ή περισσότερα υποκαταστήματα, με στόχο πάντα στο τέλος της χρήσης όλα τα δεδομένα να ενσωματώνονται στο λογιστικό σύστημα της έδρας. Μπορεί δηλαδή να επιλέξει για ένα υποκατάστημα την εξαρτημένη λογιστική παρακολούθηση, πράγμα που σημαίνει ότι οι λογιστικές εγγραφές των συναλλαγών του υποκαταστήματος θα διενεργούνται στο πλαίσιο του λογιστικού συστήματος της έδρας σε ιδιαίτερους υπολογαριασμούς, ώστε να προκύπτουν οι απαραίτητες κάθε φορά πληροφορίες, ενώ για άλλο υποκατάστημα να επιλεγεί η λογιστική αυτοτέλεια και επομένως, τόσο η λογιστική «επικοινωνία» με την έδρα, όσο και η ενσωμάτωση των περιουσιακών στοιχείων και του αποτελέσματος της περιόδου, κατά το κλείσιμο, να γίνεται μέσω του λογαριασμού 48 (ή 81, με το Σχέδιο Λογαριασμών ΕΛΠ).
Κατά την γνώμη μας, για λόγους που κυρίως αναφέρονται στην διασφάλιση της αξιοπιστίας του λογιστικού συστήματος της οντότητας, δεν θα πρέπει ένα υποκατάστημα να ενσωματώνει τα δεδομένα του σε άλλο υποκατάστημα και ακολούθως να γίνεται η ενσωμάτωση στα λογιστικά δεδομένα της έδρας.
Δείτε ολόκληρη την 55/2018 Γνωμ του ΣΛΟΤ Eδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου