Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

ΟΙ ΝΕΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ

Σε συνέχεια της από 17/01/2013 ενημέρωσής μας με θέμα «69+1 αλλαγές του νέου φορολογικού νόμου» στην 63η αλλαγή αναφέραμε τις νέες ρυθμίσεις που επέρχονται με το άρθρο 11 του Ν. 4110/23-01-2013 στην τεκμηρίωση τιμών των ενδοομιλικών συναλλαγών (transfer pricing).
 Με το σημείωμα αυτό υπενθυμίζουμε και συμπληρώνουμε τα κάτωθι:
 1. Πραγματοποιείται ενοποίηση των διατάξεων των δύο (2) νόμων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές [του Ν. 2238/94 (Κ.Φ.Ε.) και του άρθρου 26 του Ν. 3728/2008 του Υπουργείου Ανάπτυξης] και ενσωμάτωση των νέων διατάξεων στον Ν. 2238/94 (Κ.Φ.Ε.).
2. Αντικαθίστανται τα άρθρα 39, σχετικά με τη «Διόρθωση κερδών τιμολογήσεων μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων» και 39Α΄ του Ν. 2238/94 (Κ.Φ.Ε.) σχετικά με την «Τεκμηρίωση τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών».
3. Προστίθενται στον Ν. 2238/94 (Κ.Φ.Ε. άρθρα 39Β΄ για τον «Προσδιορισμό μη τεκμηριωμένων τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών» και 39Γ΄ με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα υποβολής από τις οριζόμενες ημεδαπές επιχειρήσεις, αίτησης προέγκρισης της μεθοδολογίας για την τιμολόγηση συγκεκριμένων μελλοντικών συναλλαγών τους με συνδεδεμένες επιχειρήσεις.
4. Από 23/01/2013 καταργείται το άρθρο 26 του Ν. 3728/2008 που καθιέρωσε για πρώτη φορά για το Υπουργείο Ανάπτυξης την τεκμηρίωση των τιμών των ενδοομιλικών συναλλαγών. Σημειώνεται ότι η δικαιοδοσία ελέγχου των φακέλων των χρήσεων 2008 και 2009 παραμένει στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ οι φάκελοι για τις χρήσεις 2010 έως 2012 που είχαν προσκομισθεί στις υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και αφορούν τις χρήσεις 2010, 2011 και 2012 παραδίδονται στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών και συντάσσεται προς τούτο σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής.
5. Υπόχρεες επιχειρήσεις σύμφωνα με τις §§ 1 και 2 του άρθρου 39 του Ν. 2238/94 είναι οι:
 ·        Ημεδαπές επιχειρήσεις που συνδέονται με άλλη επιχείρηση κατά την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 39 (υπάρχει σχέση άμεσης ή έμμεσης ουσιώδους διοικητικής ή οικονομικής εξάρτησης κ.λπ.).
 ·        Αλλοδαπές επιχειρήσεις με μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα οι οποίες έχουν συναλλαγές με το κεντρικό και με τις συνδεδεμένες εταιρείες του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς και για συναλλαγές μεταξύ ημεδαπής επιχείρησης και μόνιμης εγκατάστασής της στην αλλοδαπή.
 6. Εξαιρούμενες επιχειρήσεις
 Σύμφωνα με την § 1 του άρθρου 39Α΄ εξαιρούνται:
 ·        Οι εμποροβιομηχανικές εταιρείες που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα με τις διατάξεις του Α.Ν. 89/1967, απαλλάσσονται από την υποχρέωση τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών.
 ·        Συναλλαγές με μία ή περισσότερες συνδεδεμένες επιχειρήσεις η αξία των οποίων:
- δεν υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ αθροιστικά, εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα της διαχειριστικής χρήσης για το σύνολο των συνδεδεμένων δεν υπερβαίνει τα πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ.
- δεν υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα της διαχειριστικής χρήσης για το σύνολο των συνδεδεμένων υπερβαίνει τα πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ.
 7. Φάκελος τεκμηρίωσης
 Οι ημεδαπές και αλλοδαπές που συνδέονται με άλλες επιχειρήσεις υποχρεούνται να τηρούν Φάκελο Τεκμηρίωσης Τιμών των Ενδοομιλικών του Συναλλαγών.
 Ο Φάκελος Τεκμηρίωσης σύμφωνα με την § 3 του άρθρου 39Α΄ αποτελείται από:
 ·        τον Βασικό Φάκελο Τεκμηρίωσης ο οποίος είναι κοινός για όλες τις εταιρείες του ομίλου και περιέχει κοινές τυποποιημένες πληροφορίες για όλες τις συνδεδεμένες εταιρείες και τα υποκαταστήματα του ομίλου.
 ·        τον Ελληνικό Φάκελο Τεκμηρίωσης ο οποίος συμπληρώνει τον βασικό φάκελο ο οποίος περιέχει πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τις ελληνικές επιχειρήσεις του ομίλου, τις μόνιμες εγκαταστάσεις της αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα ή τις μόνιμες εγκαταστάσεις της ελληνικής επιχείρησης στην αλλοδαπή.
 Ο φάκελος τεκμηρίωσης (βασικός ή ελληνικός) καταρτίζεται πριν από την έκδοση του φορολογικού πιστοποιητικού, και σε κάθε περίπτωση εντός πενήντα (50) ημερών από την ημερομηνία κλεισίματος της διαχειριστικής περιόδου. Ο φάκελος τεκμηρίωσης τηρείται στην επιχείρηση και τίθεται στη διάθεση της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής (Δ.Ο.Υ. Μεγάλων Επιχειρήσεων) στα πλαίσια ελέγχου εντός εύλογου χρόνου ο οποίος δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες.
 8. Υποχρεώσεις υπαγόμενων επιχειρήσεων
 Οι υπαγόμενες επιχειρήσεις εκτός από την υποχρέωση σύνταξης φακέλου τεκμηρίωσης (βασικού ή ελληνικού) που προαναφέραμε, υποχρεούνται στην υποβολή Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών. Ο συνοπτικός πίνακας πληροφοριών αντικατέστησε την Κατάσταση Ενοομιλικών Συναλλαγών του άρθρου 26 παρ. 4 του Ν. 3728/2008, και υποβάλλεται ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών, εντός πενήντα (50) ημερών από την ημερομηνία κλεισίματος της διαχειριστικής περιόδου, για ισολογισμούς που κλείνουν μετά τις 30/12/2012.
Ο Συνοπτικός Πίνακας Πληροφοριών περιλαμβάνει σύμφωνα με την § 4 του άρθρου 39Α΄ του Ν. 2238/94:
 ·      πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργική ταυτότητα της επιχείρησης, από τον όμιλο στον οποίο ανήκει, τις λειτουργίες που επιτελεί και τους κινδύνους που αναλαμβάνει,
 ·      καθώς και τον κατάλογο με τις ενδοομιλικές συναλλαγές προς τεκμηρίωση, οι οποίες πραγματοποιούνται εντός της οικείας διαχειριστικής περιόδου, καθώς και σύντομη περιγραφή της μεθόδου τεκμηρίωσης που εφαρμόζεται.
Σύμφωνα με την § 17 του άρθρου 11 του Ν. 4110/2013 «Ειδικά για τη διαχειριστική περίοδο 2012, ο φάκελος τεκμηρίωσης καταρτίζεται και οι σχετικές καταστάσεις (συνοπτικός πίνακας πληροφοριών) υποβάλλονται μέχρι τις 10 Μαΐου 2013».
 9. Διοικητικές κυρώσεις – Πρόστιμα του Ν. 4110/2013
 9.1. Σύμφωνα με την § 1 του άρθρου 39, όταν μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων πραγματοποιούνται συναλλαγές με οικονομικούς όρους διαφορετικούς από εκείνους που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων ή που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των συνδεδεμένων επιχειρήσεων και τρίτων, τα κέρδη τα οποία χωρίς τους όρους αυτούς θα είχαν πραγματοποιηθεί από την ημεδαπή επιχείρηση, αλλά τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω διαφορετικών όρων, προσαυξάνουν τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης ή μειώνουν τη ζημία που προκύπτει από τα βιβλία της χωρίς να θίγεται το κύρος αυτών.
Τα επιπλέον κέρδη που προκύπτουν, προσαυξάνουν τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης που προκύπτουν από τα βιβλία της, προκειμένου να ληφθούν υπόψη για τον υπολογισμό των οφειλόμενων φόρων, τελών και εισφορών στις λοιπές φορολογίες.
 9.2. Επιβάλλεται σε βάρος της επιχείρησης:
·      Αυτοτελές πρόστιμο για την εκπρόθεσμη υποβολή του:
-  Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών και
- Φακέλου Τεκμηρίωσης στον τακτικό έλεγχο υπολογιζόμενο σε ποσοστό 1/1000 επί των δηλούμενων ακαθάριστων εσόδων της υπόχρεης σε υποβολή επιχείρησης.
 Το παραπάνω πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των χιλίων (1.000) ευρώ και μεγαλύτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.
 ·      Αυτοτελές πρόστιμο για τη μη υποβολή ή μη διάθεση του φακέλου τεκμηρίωσης στην αρμόδια ελεγκτική αρχή, υπολογιζόμενο σε ποσοστό ένα εκατοστό (1/100) των δηλούμενων ακαθάριστων εσόδων της υπόχρεης σε υποβολή επιχείρησης. Το παραπάνω πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ και μεγαλύτερο των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.
 10. Τέλος, με την § 8 του άρθρου 39Α΄ προβλέπεται η έκδοση απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, η οποία εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (23/01/2013), η οποία θα καθορίζει τα ειδικότερα θέματα τα οποία είναι αναγκαία για την εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων (το υποχρεωτικό περιεχόμενο του φακέλου τεκμηρίωσης – συνοπτικού πίνακα πληροφοριών, την γλώσσα στην οποία τηρούνται οι ως άνω πληροφορίες, οι μέθοδοι, τρόποι και διαδικασίες προσδιορισμού των τιμών κ.λπ.). Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η απόφαση του Υπουργού Οικονομικών η οριζόμενη ως αποκλειστική προθεσμία έχει παρέλθει από 23/02/2013. Η μη έκδοση της απόφασης καθιστά ανενεργές τις ως άνω διατάξεις αλλά ούτε είναι διαθέσιμη και η εφαρμογή από την Γ.Γ.Π.Σ. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η απόφαση αυτή πρόκειται να εκδοθεί εντός των προσεχών ημερών, οπότε η καταληκτική ημερομηνία 10/05/2013 πιθανολογείται ότι θα παραταθεί.
.............................................................................................................................................
Η απόφαση εκδόθηκε 19/7/2013 με την A.Y.O-Πολ. 1179 (που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1762 τεύχος Β') (από μεταγενέστερη αναρτησή μας της 22/7/2013) με καθυστέρηση (παρά 4 ημέρες)  6 μηνών και  η οποία  ενεργοποιεί  τις καινούργιες διατάξεις και θα πρέπει εν μέσω καλοκαιρινών διακοπών οι εταιρίες να ετοιμάσουν  τους  φακέλους και να υποβάλλουν τον συνοπτικό πίνακα πληροφοριών  στην  Γ.Γ.Π.Σ  μέχρι 16/8/2013 (παρατάθηκε  ευτυχώς με το άρθρο 74 του ν.4172/2372013.- αρχικώς προβλέπετο η 10/5/2013 εν συνεχεία παρατάθηκε μέχρι 10/7/2013 και το πολυνομοσχέδιο ανέφερε ως νέα καταληκτική ημερομηνία την 31-7-2013)
 * Αυτά δυστυχώς συμβαίνουν μόνο στην Ελλάδα,   !!! τέτοιο μπάχαλο !!! στο ΥΠΟΙΚ δεν έχω ξαναδεί  35 χρόνια που το παρακολουθώ.
.........................................................................................................................................
  Τελικώς αφού αρκετοί συνάδελφοι ακύρωσαν τις διακοπές τους για να είναι συνεπείς και να υποβάλλουν το συνοπτικό πίνακα πληροφοριών  την  16.8.2013 , το ΥΠΟΙΚ ανακοίνωσε της 14.8.2013 και πάλι καθυστερημένα παράταση της προθεσμίας  μέχρι 20.9.2013. Στην ανακοίνωση ανέφερε και τα εξής.   
"Επίσης με διάταξη, που θα προωθηθεί στη βουλή, θα θεσπίζεται ότι υποχρέωση τεκμηρίωσης θα υπάρχει για συναλλαγές που υπερβαίνουν το ποσό των 20.000,00 ευρώ ανά κατηγορία συναλλαγής, ενώ θα διευκρινίζεται ότι οι διατάξεις ισχύουν και για υπερδωδεκάμηνες διαχειριστικές περιόδους, που άρχισαν πριν την 1/1/2012 και λήγουν από 31/12/2012 και μετά".
                                           ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Λ. ΒΟΥΘΟΥΝΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *