Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2019

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΥΡΙΟΤΕΡΩΝ ΝΟΜΩΝ - ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ ΠΟΥ ΕΚΔΟΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΔΙΑΚΟΠΩΝ( 9/8 - 31/8/2019 )


1. Φορολογική μεταχείριση τεκμαρτού εισοδήματος και τεκμαρτής δαπάνης από ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου νομικών προσώπων
Με την Ε. 2156/8.8.2019 με θέμα «Φορολογική μεταχείριση τεκμαρτού εισοδήματος και τεκμαρτής δαπάνης από ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων»,https://drive.google.com/file/d/15_ARHedH_IepLq3cUIYSmvoq1jEoygOv/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
Το εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου αποτελεί εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και κατά συνέπεια για φορολογικούς σκοπούς συνυπολογίζεται σε κάθε περίπτωση στο φορολογητέο αποτέλεσμα της επιχείρησης, ανεξάρτητα αν έχει καταχωρηθεί στα βιβλία της. Όσον αφορά στη τεκμαρτή δαπάνη (μίσθωμα) από την ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου και δεδομένων των ειδικών διατάξεων της περιπτ. η΄ του άρθρου 23 του Ν. 4172/2013, συνάγεται ότι εφόσον η τεκμαρτή δαπάνη (μίσθωμα) από την ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτου δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό (3%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου αυτή σε κάθε περίπτωση αποτελεί εκπιπτόμενη δαπάνη.

2. Ο Νόμος που καταργεί τον βάσιμο λόγο για το έγκυρο της απόλυσης

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 134 τεύχος Α΄ ο Ν. 4623/9.8.2019, με θέμα «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα», https://drive.google.com/file/d/1O7QRCEGCCe0a2JNRAKwHMBdXI_t14fE_/view

Με το άρθρο 117 καταργούνται αφότου ίσχυσαν διατάξεις της εργασιακής νομοθεσίας σχετικά με:

2.1. Την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων (άρθρο 9 Ν. 4554/2018).

2.2. Το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του Ν. 4611/2019) και

2.3. Την αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργασιακών διαφορών (άρθρο 58 Ν. 4611/2019).

3. Οδηγίες για τα δικαιολογητικά και διατυπώσεις προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης στα αυτοκίνητα οχήματα

Με την Α.Π. Ο ΔΕΦΚΦΔ 1112222 ΕΞ 2.8.2019 με θέμα «Παροχή διευκρινιστικών οδηγιών για την εφαρμογή της αριθμ. Α.1203/16-5-2019 Απόφασης Διοικητή ΑΑΔΕ (ΦΕΚ 1933 Β΄/29-5-2019/ΑΔΑ:ΨΓΙΡ46ΜΠ3Ζ-Ζ4Π) “Δικαιολογητικά και διατυπώσεις προσδιορισμού και διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης στα αυτοκίνητα οχήματα και τις μοτοσυκλέτες”», https://drive.google.com/file/d/1HCv2VBkppFcklX21sWKt6-IbBZ5yU8Kd/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Σχετ: Η αριθμ. Ε.2101/3-6-2019 Εγκύκλιος Διαταγή Διοικητή ΑΑΔΕ (ΑΔΑ:ΩΘΒΘ46ΜΠ3Ζ-ΔΥ5).

Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής με την οποία κοινοποιήθηκε για ενημέρωση και εφαρμογή η αριθμ. Α. 1203/16-5-2019 Απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ, η οποία δημοσιεύθηκε στις 29-5-2019, αναφορικά με τα δικαιολογητικά και τις διατυπώσεις προσδιορισμού και διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης στα αυτοκίνητα οχήματα και τις μοτοσικλέτες, παρέχονται κατωτέρω διευκρινιστικές οδηγίες τόσο στις τελωνειακές αρχές, όσο και στα συλλογικά όργανα των εμπλεκομένων οικονομικών φορέων για την ομοιόμορφη εφαρμογή των οριζόμενων στην εν λόγω Απόφαση.

Με την εν θέματι Απόφαση, η οποία αντικατέστησε την αριθμ. 5032319/5080/09 (1763 Β΄) Α.Υ.Ο., επέρχονται σημαντικές αλλαγές στην διαδικασία προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των αυτοκινήτων οχημάτων για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης.

Στο πλαίσιο μετάβασης σε ένα πλήρες ηλεκτρονικό περιβάλλον κατά την διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους ταξινόμησης των οχημάτων καθιερώνεται η υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των υποστηρικτικών εγγράφων της Ειδικής Δήλωσης, που υποβάλλεται για την βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, τα οποία απαιτούνται για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των οχημάτων, με στόχο την διευκόλυνση των συναλλασσόμενων, την απλούστευση και επιτάχυνση της διαδικασίας προσδιορισμού και διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας.

4. Οδηγίες για την ηλεκτρονική εφαρμογή e-Μητρώο Πλοίων του Ν. 4256/2014

Με την Αριθ. Πρωτ.: Ο. ΔΕΑΦ Α 1113548 ΕΞ με θέμα «Παροχή οδηγιών και διευκρινίσεων αναφορικά με τις ενέργειες των υπηρεσιακών χρηστών της Φορολογικής και Τελωνειακής Διοίκησης για την ηλεκτρονική εφαρμογή “e-Μητρώο Πλοίων” του Ν. 4256/2014 (ΦΕΚ Α΄92) και λοιπά θέματα», https://drive.google.com/file/d/1g8d5yqCqZ9eEiadfEccXjZMbMdqA84ZK/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Η πρόσβαση στην εφαρμογή γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της Α.Α.Δ.Ε. «https://www.aade.gr/polites/mitroo-ploion», στην οποία ο υπηρεσιακός χρήστης μπορεί να αναζητήσει το εγχειρίδιο των «Συχνών ερωτήσεων - απαντήσεων» και τον πίνακα με τις σχετικές προθεσμίες.

Επιπλέον σχετικά εγχειρίδια χρήσης της εφαρμογής με τίτλο «Οδηγίες Χρήσης της εφαρμογής Μητρώο Τουριστικών Πλοίων για το ρόλο Υπάλληλος», «Προσωρινή αποθήκευση- Υπηρεσιακοί Χρήστες» ο υπηρεσιακός χρήστης μπορεί να αναζητήσει στην ηλεκτρονική διεύθυνση «https://elearning.aade.gr/» εφόσον έχει επιλεγεί από την Υπηρεσία του ως χρήστης του e-Μητρώου Πλοίων, καθώς και στο «Εκπαιδευτικό υλικό» στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της Φορολογικής και Τελωνειακής Ακαδημίας ανεξαρτήτως εάν έχει επιλεγεί από την Υπηρεσία του ως χρήστης της ανωτέρω εφαρμογής.

Για την πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης πληροφορίες μπορεί να αναζητηθούν στην ερώτηση πέντε (5) των συχνών ερωτήσεων και απαντήσεων της Φορολογικής και Τελωνειακής Ακαδημίας («https://www.aade.gr/sites/default/files/2019-01/FAQs_forolog_telon_akad.pdf»).

5. Η εγκύκλιος που καταργεί τον βάσιμο λόγο για το έγκυρο της απόλυσης

Δημοσιεύθηκε η Α.Π.: οίκ. 36542/1007/19.8.2019 Εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας με θέμα «Οδηγίες εφαρμογής της παρ. 2(α) του άρθρου 117 του Ν. 4623/2019 (Α΄ 134)» https://drive.google.com/file/d/1HEKWCwsTvWmIMH_nCS0hD9OhzvKbhsL3/view, με την οποία διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

- Από την έναρξη ισχύος του άρθρου 117 παρ. 2(α) του Ν. 4623/2019, θεωρείται ότι από τις 17-05-2019 (ημερομηνία δημοσίευσης της καταργούμενης διάταξης) η καταγγελία της εργασιακής σχέσης είναι έγκυρη εφόσον έχει γίνει εγγράφως, έχει καταβληθεί η οφειλόμενη αποζημίωση και έχει καταχωρηθεί η απασχόληση του απολυόμενου στα τηρούμενα για τον ΕΦΚΑ (τ. ΙΚΑ) μισθολόγια ή έχει ασφαλιστεί ο απολυόμενος.

- Ως εκ τούτου η καταγγελία της σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου έχει το χαρακτήρα μονομερούς αναιτιώδους δικαιοπραξίας, το κύρος της δηλαδή δεν εξαρτάται από την ύπαρξη νόμιμης αιτίας και λαμβάνει χώρα, εκτός αν έχει περιορισθεί με συμφωνία των μερών ή με διάταξη νόμου. Η καταγγελία ως εκ τούτου δεν είναι καταχρηστική όταν δεν υπάρχει αιτία. Η δε καταχρηστικότητα υφίσταται μόνο αν υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι αντικείμενοι στο άρθρο 281 ΑΚ περί κατάχρησης δικαιώματος 1.

- Επιπλέον, παύει εφεξής η υποχρέωση του εργοδότη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο υπ΄ αριθ. 26100/98/07-06-2019 έγγραφο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, να συμπληρώνει στο «Έντυπο Ε6 - Καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου (με ή χωρίς προειδοποίηση)» πεδίο στο οποίο θα αναφέρεται ο βάσιμος λόγος καταγγελίας της σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου.

6. Διαγραφή αυτοκινήτων λόγω εξαγωγής/αποστολής σε άλλη χώρα

Με την Ε. 2159/9.8.2019 με θέμα «Κοινοποίηση της. Κ.Υ.Α. υπ’ αριθμ. Οικ. Α 11574/638/18/6-6-2019 (Β΄ 2118) "Διαγραφή αυτοκινήτων από το on-line μηχανογραφικό σύστημα έκδοσης αδειών κυκλοφορίας (μητρώο αδειών κυκλοφορίας) αυτοκίνητων οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών λόγω εξαγωγής/αποστολής σε άλλη χώρα κατά τον Ν. 4254/2014 (Α' 85)”», https://drive.google.com/file/d/1TlATc2ekAq1vOtLFC7_EfElwF03nhOSS/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Στις περιπτώσεις διαγραφής οχήματος λόγω επαναταξινόμησής του σε άλλο Κ-Μ της ΕΕ ή ΕΟΧ ή Τρίτη χώρα (είτε με προηγούμενη παράδοση των στοιχείων κυκλοφορίας στην αρμόδια για τη διαγραφή Περιφέρεια είτε χωρίς παράδοση αυτών), απαιτείται βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη ή κατόχου.

Προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας, υπόδειγμα της οποίας επισυνάπτεται στην εν λόγω Κ.Υ.Α., ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος δεν πρέπει να έχει οφειλές από τέλη κυκλοφορίας για τα έτη που το όχημα βρισκόταν στην κατοχή του και μέχρι την ημερομηνία επαναταξινόμησης του οχήματος στο άλλο κράτος (ημερομηνία χορήγησης νέας άδειας κυκλοφορίας) στις περιπτώσεις που δεν έχουν παραδοθεί τα στοιχεία κυκλοφορίας κατά τη διαγραφή, με τη διακριτή διαγραφή στο σώμα της βεβαίωσης της επιλογής «εξαγωγή»...

7. Σχετικά με τον κατάλογο οντοτήτων και λογαριασμών που πρέπει να αντιμετωπισθούν ως μη δηλούντα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα

Με την Α. 1276/9.7.2019 με θέμα «Τροποποίηση της ΠΟΛ. 1133/23.8.2017 (Β' 3035) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ σχετικά με τον κατάλογο οντοτήτων και λογαριασμών που πρέπει να αντιμετωπιστούν ως Μη Δηλούντα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και Εξαιρούμενοι Λογαριασμοί για τα έτη 2016 και 2017, και ειδικότερα θέματα σχετικά με την τήρηση των κανόνων υποβολής στοιχείων και δέουσας επιμέλειας δυνάμει των εξουσιοδοτήσεων του άρθρου 9 παρ. 5 περίπτ. β΄ δεύτερο εδάφιο και παρ. 7 περίπτ. γ΄ του Ν.4170/2013 (Α' 163) και του άρθρου πέμπτου παρ. 4 πρώτο και δεύτερο εδάφιο και παρ. 5 του Ν. 4428/2016 (Α' 190)», https://drive.google.com/file/d/1QMPhQDz4wESLtYO1nysdQEo2CZERe0Xr/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Η αριθ. ΠΟΛ. 1133/23.8.2017 (Β' 3035) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ τροποποιείται ως εξής:

1. Ο τίτλος της απόφασης αντικαθίσταται ως εξής: «Κατάλογος Οντοτήτων και λογαριασμών που πρέπει να αντιμετωπιστούν ως Μη Δηλούντα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και Εξαιρούμενοι Λογαριασμοί, και ειδικότερα θέματα σχετικά με την τήρηση των κανόνων υποβολής στοιχείων και δέουσας επιμέλειας του Κοινού Προτύπου Αναφοράς (ΚΠΑ)».

2. Τα άρθρα 1 έως 5 αυτής αντικαθίστανται ως εξής:

8. Ο Νόμος για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα (GDPR) και την κατάργηση των capital controls

Δημοσιεύθηκε ο Ν. 4624/2019 για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα (GDPR) και την κατάργηση των capital controls, https://drive.google.com/file/d/1v83WS9JEK2-gHoAT3l6j_d6pZe8SCR2P/view.

Με το νέο νόμο επέρχεται εναρμόνιση της εσωτερικής νομοθεσίας με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

 

Επίσης προβλέπει τον υπεύθυνο προστασίας δεδομένων και μία νέα ανεξάρτητη αρχή.(Αρχή Προστασίας Δεδομένων).

 

Με το άρθρο 86 καταργούνται από 1/9/2019 πλήρως τα capital controls.

 

9. Με νέα απόφαση αλλάζει ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενου φόρου

Με την Α.1289/22.7.2019 με θέμα «Τροποποίηση της Α.1101/2019 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. που αφορά τον καθορισμό του ηλεκτρονικού τρόπου υποβολής, καθώς και του τύπου και περιεχομένου της δήλωσης απόδοσης του παρακρατούμενου φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις, της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 64 και των περιπτώσεων α΄ και γ΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 69 του Ν. 4172/2013», https://drive.google.com/file/d/18nh6PUv4sFTmtLbsplqObvK9Bi-qJoom/view, ορίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Στον Πίνακα «Αναλυτικές αμοιβές δικαιούχων αμοιβών από Επιχειρηματική Δραστηριότητα» του Παραρτήματος Α1 της Α.1101/2019 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., μετά τη στήλη με την ένδειξη «Όνομα» και πριν τη στήλη με την ένδειξη «Φορ. Συντελεστής», προστίθενται δύο (2) νέες στήλες με τις ενδείξεις «Αλλοδαπός χωρίς ΑΦΜ (ΝΑΙ/ΌΧΙ)» και «Χώρα φορολογικής κατοικίας δικαιούχου αμοιβής».

10. Οι αλλαγές που έγιναν στην ρύθμιση των 120 δόσεων και ισχύουν από 01/09/2019

Με την Α.1329/22.8.2019 του Υφυπουργού Οικονομικών και της Aνεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) - που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3367/30.8.2019 τεύχος Β΄, με θέμα «Συμπλήρωση-Τροποποίηση της Α. 1196/2019 (ΦΕΚ Β' 1762) απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. με θέμα “Καθορισμός ειδικών θεμάτων και λεπτομερειών εφαρμογής της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση των άρθρων 98 έως 109 του Ν. 4611/2019 (ΦΕΚ 73 Α΄)”», https://drive.google.com/file/d/1kudwpeoplu4Y-mmD4_UH7qcwQKQvgq1r/view, διευκρινίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα με συνολική υποχρεωτικά υπαγόμενη στη ρύθμιση βασική οφειλή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 98 του Ν. 4611/2019, έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, που κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4621/2019 (ήτοι 31.7.2019) έχουν ήδη υπαγάγει τις οφειλές τους σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής σε έως τριάντα έξι (36) δόσεις κατά τις διατάξεις των υποπερ. α έως γ της περ. Γ' της παρ. 1 του άρθρου 98 του Ν. 4611/2019, δύνανται να αιτηθούν τη ρύθμιση των οφειλών τους σύμφωνα με την υποπερ. δ της περ. Γ' της παρ. 1 του άρθρου 98 του Ν.4611/2019, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν. 4621/2019, μέχρι την καταληκτική ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση.

Όσοι από τους ανωτέρω οφειλέτες δεν επιλέξουν με σχετική αίτηση τους την υπαγωγή τους στην υποπερ. δ της περ. Γ' της παρ. 1 του άρθρου 98 του Ν. 4611/2019, θεωρείται ότι συνεχίζουν με το πρόγραμμα ρύθμισης που τους είχε χορηγηθεί σε έως τριάντα έξι (36) δόσεις και υπό τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 98-109, όπως ισχύουν.

Καλό φθινόπωρο !!!
31/08/2019
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Λ. ΒΟΥΘΟΥΝΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *