*Το άρθρο δημοσιεύεται σήμερα στην εφημερίδα "Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ" στη σελίδα 43.
Με τις διατάξεις του νέου φορολογικού Νόμου 3888/30-09-2010, που αναφέρονται στην «Εκούσια
κατάργηση φορολογικών διαφορών, ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών, διατάξεις για την αποτελεσματική τιμωρία της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις», επέρχονται σημαντικές τροποποιήσεις κυρίως στην Φορολογική Νομοθεσία.
Οι κυριότερες διατάξεις του εν λόγω νόμου περιλαμβάνουν τις ακόλουθες ρυθμίσεις:
1. ΠΕΡΑΙΩΣΗ (άρθρα 1 έως 13)
1.1. Καθορίζεται προαιρετικός ειδικός τρόπος επίλυσης των φορολογικών διαφορών που προκύπτουν από τις εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις των χρήσεων 2000 έως 2009.
1.2. Στις ρυθμίσεις αυτές υπάγονται οι υποθέσεις των επιχειρήσεων των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα είναι μέχρι είκοσι εκατομμύρια ευρώ (20.000.000,00€).
1.3. Ο υπολογισμός της περαίωσης καταλαμβάνει τα κατωτέρω στάδια:
α) Η περαίωση καθεμιάς ανέλεγκτης υπόθεσης φορολογίας εισοδήματος πραγματοποιείται με την καταβολή φόρου επιπλέον εκείνου που τυχόν βεβαιώθηκε με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος που υποβλήθηκε.
β) Για τον υπολογισμό του φόρου, τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα πολλαπλασιάζονται με συντελεστή δύο τοις εκατό (2%) για όλα τα επαγγέλματα, με ορισμένες εξαιρέσεις για τις οποίες προτείνεται μικρότερος συντελεστής.
γ) Το ποσό που προκύπτει σύμφωνα με τα προαναφερόμενα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή προοδευτικότητας 1 έως 1,30 ανάλογα με τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα.
δ) Στο τελικό ποσό που προκύπτει από τους ως άνω υπολογισμούς, επιβάλλεται φόρος με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), εκτός από τις Α.Ε. και Ε.Π.Ε. για τις οποίες επιβάλλεται φόρος με συντελεστή είκοσι πέντε τοις εκατό (25%).
ε) Το ποσό του φόρου προσαυξάνεται με ποσοστό από 20% έως 60% αν υπάρχουν οι οριζόμενες παραβάσεις ή επιβαρυντικά στοιχεία.
στ) Αν υπάρχει αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη, για τον υπολογισμό του ποσού του φόρου, το ποσό της αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 15% ο δε φόρος που προκύπτει προσαυξάνεται από σαράντα τοις εκατό (40%) έως εξήντα τοις εκατό (60%) κατά περίπτωση.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
Ανώνυμη Εταιρεία «Χ» την χρήση 2008 υπέβαλε εμπρόθεσμη δήλωση και είχε ακαθάριστα έσοδα 6.500.000,00€ (εκ των οποίων 500.000,00€ από συμμετοχές σε άλλες ελληνικές Α.Ε.) χωρίς παραβάσεις του Κ.Β.Σ. και χωρίς να επιβαρύνεται με αποκρυβείσα ύλη, θα πληρώσει τον παρακάτω φόρο περαίωσης:
Ακαθάριστα έσοδα 6.500.000,00 €
Μείον: έσοδα από συμμετοχές -500.000,00 €
Ακαθάριστα έσοδα βάσει περαίωσης 6.000.000,00 €
Ακαθάριστα έσοδα 6.000.000,00 € Χ 2% = 120.000,00 €
(συνήθως υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις σε λίγα επαγγέλματα)
Ποσό περαίωσης 120.000,00 € Χ 1,25% = 150.000,00 €
(συντελεστής προοδευτικότητας ανάλογα με
τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα)
Τελικό ποσό φόρου 150.000 Χ 25% = 37.500,00 €
1.4. Σε περίπτωση κατά την οποία τα προσδιοριζόμενα ποσά φόρου βάσει των ανωτέρω συντελεστών είναι μικρότερα, ορίζονται τα κάτωθι ελάχιστα ποσά φόρου, ανάλογα με την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων και στοιχείων του Κώδικα.
ΤΑ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΠΟΣΑ ΦΟΡΟΥ ΠΕΡΑΙΩΣΗΣ
Κατηγορία βιβλίων Ελάχιστος φόρος ανά χρήση που περαιώνεται
Επιχειρήσεις Ελεύθεροι επαγγελματίες
Α΄ € 300 -
Β΄ € 500 € 700
Γ΄ € 700 € 1.000
1.5. Για την πραγματοποίηση της περαίωσης η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του ΥΠΟΙΟ εκδίδει Εκκαθαριστικό Σημείωμα για τις ανέλεγκτες υποθέσεις που υπάγονται στην περαίωση, το οποίο αποστέλλεται ταχυδρομικά στον επιχειρηματία ή στις επιχειρήσεις.
1.6. Ο επιτηδευματίας που επιθυμεί να περαιώσει τις ανέλεγκτες χρήσεις υποχρεούται να καταβάλλει το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού της συνολικής οφειλής του Εκκαθαριστικού Σημειώματος, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο από πεντακόσια (500) ευρώ, εκτός εάν το ποσό της συνολικής οφειλής είναι κατώτερο από το ποσό αυτό.
Με την καταβολή αυτή του 20% (της προκαταβολής) θεωρείται αυτοδικαίως ότι ο επιτηδευματίας αποδέχεται το εκκαθαριστικό σημείωμα.
1.7. Τα υπόλοιπα ποσά φόρου καταβάλλονται από έξι (6) έως είκοσι τέσσερις (24) δόσεις, ανάλογα με το ύψος της συνολικής οφειλής ως κατωτέρω:
ΔΟΣΕΙΣ
Οφειλόμενο ποσό Μηνιαίες δόσεις
Έως € 5.000 6 με ελάχιστο όριο δόσης € 500
€ 5.000 - € 10.000 8
€ 10.000 - € 15.000 12
€ 15.000 - € 20.000 18
€ 20.000 και άνω 24
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης παρέχεται έκπτωση 10%.
1.8. Με τον Νόμο αυτό περαιώνονται και οι παρακάτω ελεγμένες υποθέσεις, κατά περίπτωση, ως ακολούθως:
α) Εκκρεμείς ελεγμένες υποθέσεις οι οποίες δεν έχουν συζητηθεί στο Διοικητικό Πρωτοδικείο καθώς και εκείνες για τις οποίες τα φύλλα ελέγχου ή οι πράξεις προσδιορισμού του φόρου και οι αποφάσεις επιβολής προστίμου ακυρώθηκαν για τυπικούς και μόνο λόγους, περαιώνονται με διαγραφή των πρόσθετων φόρων και τον περιορισμό στο 1/5 των κάθε είδους προστίμων.
β) Εκκρεμείς ελεγμένες υποθέσεις για τις οποίες έγινε δεκτή μερικώς ή ολικώς η προσφυγή περαιώνονται με διαγραφή των πρόσθετων φόρων και μείωση του κύριου φόρου στο είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) και προκειμένου περί προστίμου με περιορισμό αυτού στο 1/10.
γ) Εκκρεμείς ελεγμένες υποθέσεις για τις οποίες με βάση την πρωτόδικη απόφαση απορρίπτεται εν όλω ή εν μέρει η προσφυγή, περαιώνονται με μείωση του πρόσθετου φόρου στο είκοσι τοις εκατό (20%) και του τυχόν προστίμου στο 1/4.
1.9. Η ζημία που προκύπτει από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος της τελευταίας περαιούμενης χρήσης [η οποία (ζημία) μπορεί να περιλαμβάνει και τυχόν ζημίες προηγούμενων χρήσεων που αναγνωρίζονται], μεταφέρεται στις επόμενες χρήσεις μόνο εφόσον η τελευταία χρήση που περαιώνεται καθώς και τέσσερις προηγούμενές της δεν βαρύνεται με παράβαση του Κ.Β.Σ. ή με αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη ή δεν υπάρχει άλλο επιβαρυντικό στοιχείο που να προσαυξάνει τον φόρο.
1.10. Στην περαίωση του νόμου αυτού μπορούν να ενταχθούν και οι υποθέσεις που έχουν υπαχθεί στον αυτοέλεγχο (άρθρα 13 έως 17 του Ν. 3296/2004) μέχρι 31/12/2007 και περιλαμβάνονται στις επιλεχθείσες (στο δείγμα) προς έλεγχο, εφόσον αυτός δεν έχει αρχίσει ή έχει αρχίσει αλλά δεν έχει περατωθεί κατά την 30/09/2010.
Ειδικά για τις ίδιες υποθέσεις που έχουν υπαχθεί στον αυτοέλεγχο για τις χρήσεις 2008 και 2009 υπάγονται στην περαίωση με την υποχρέωση καταβολής ποσού φόρου ίσου με το 1/2 του ελαχίστου ποσού της § 1 του άρθρου 6 του Ν. 3888/2010.
1.11. Καθορίζεται ειδικός τρόπος περαίωσης υποθέσεων επιτηδευματιών οι οποίοι είναι λήπτες πλαστών, εικονικών φορολογικών στοιχείων. Η περαίωση των υποθέσεων αυτών γίνεται με την υποβολή ειδικού σημειώματος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. το οποίο θα περιλαμβάνει τα τιμολόγια αυτά (αριθμό, τον αντισυμβαλλόμενο, ημερομηνία έκδοσης και την αξία) καθώς και τη συνολική αξία προ Φ.Π.Α. Επί της συνολικής αξίας (προ Φ.Π.Α.) θα υπολογίζεται φόρος εισοδήματος ίσος με το 55% αν πρόκειται για Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. και 40% σε κάθε άλλη περίπτωση. Με την προσθήκη κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου στη Βουλή της φράσης «και δεν έχει εκδοθεί απόφαση επιβολής προστίμου ούτε βρίσκεται σε διαδικασία ελέγχου μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου» (δηλαδή 30/09/2010) καθίσταται ανενεργής η διάταξη, αφού δεν έχει εφαρμογή στις μέχρι σήμερα διαπιστωθείσες υποθέσεις.
1.12. Με άλλη διάταξη παρατείνεται μέχρι 31/12/2011 η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31/12/2010, ημερομηνία με την οποία παραγράφεται το δικαίωμα του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων, τελών και εισφορών. Η παράταση της παραγραφής αυτής δεν ισχύει για υποθέσεις φορολογίας κληρονομικών, δωρεών, γονικών παροχών, προικών, κερδών από λαχεία, μεταβίβασης ακινήτων, φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας (Φ.Μ.Α.Π.) και ειδικού φόρου επί των ακινήτων (άρθρο 12 § 7).
1.13. Επίσης προβλέπεται η έκδοση από το ΥΠΟΙΚ υπουργικής απόφασης που θα ρυθμίσει κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της περαίωσης.
1.14. Ακόμα, με άλλη διάταξη λογίζεται ως εισόδημα προερχόμενο από ελευθέρια επαγγέλματα κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία. Το βάρος της αποδείξεως μετατίθεται από τη Φορολογική Αρχή στον φορολογούμενο για να αποδείξει την προέλευση και να απαλλαγεί από τον φόρο.
2. ΡΥΘΜΙΣΗ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ (άρθρο 14)
2.1. Τα κατά την 30/09/2010 ληξιπρόθεσμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε χρέη προς το Δημόσιο καθώς και χρέη υπέρ τρίτων που εισπράττονται μέσω των Δ.Ο.Υ. μπορεί μετά από αίτηση του οφειλέτη, η οποία υποβάλλεται μέχρι 29 Οκτωβρίου 2010 στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο που είναι βεβαιωμένα, να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται:
– Εφάπαξ, με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) και έκπτωση από τυχόν πρόσθετους φόρους ή πρόσθετα τέλη που συμβεβαιώθηκαν με την κύρια οφειλή από το έτος 2007 και μετά, κατά ποσοστό, από δέκα τοις εκατό (10%) έως σαράντα τοις εκατό (40%), ανάλογα με το έτος βεβαίωσης.
– Σε δύο (2) έως τρεις (3) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής κατά ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) και με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης τριακόσια (300) ευρώ.
– Σε τέσσερις (4) έως δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή ποσοστού ενενήντα τοις εκατό (90%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης πεντακόσια (500) ευρώ.
– Σε δεκατρείς (13) έως είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή ποσοστού ογδόντα τοις εκατό (80%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης πεντακόσια (500) ευρώ.
– Σε είκοσι πέντε (25) έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή ποσοστού εβδομήντα τοις εκατό (70%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης χίλια (1.000) ευρώ.
– Σε τριάντα επτά (37) έως σαράντα πέντε (45) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης χίλια (1.000) ευρώ.
2.2. Στον οφειλέτη που θα υπαχθεί σε ρύθμιση των χρεών του δεν λαμβάνονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις ούτε η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων του.
2.3. Παρατείνεται μέχρι 31/12/2012 επίσης η παραγραφή των πάσης φύσεως βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. και τα Τελωνεία χρεών (άρθρο 15 § 4).
3. ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ (άρθρο 16)
3.1. Αυξάνεται η ποινή φυλάκισης σε τέσσερις (4) μήνες [από τουλάχιστον δύο (2)] για τον υπόχρεο που δεν εκδίδει ή εκδίδει ανακριβώς τα προβλεπόμενα από τον Κ.Β.Σ. στοιχεία, κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών ή δεν καταχωρεί στα πρόσθετα βιβλία τις συναλλαγές για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα οικεία στοιχεία εσόδων κ.λπ.
Επίσης για τους υπόχρεους που επαναλαμβάνουν τις παραπάνω παραβάσεις σε διάστημα τριών (3) ετών από την έκδοση της απόφασης αναστολής λειτουργίας του επιτηδευματία διπλασιάζεται η ποινή φυλάκισης και είναι τουλάχιστον έξι (6) μήνες (από 3 μήνες) (άρθρο 16 § 2).
3.2. Επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής για την άσκηση άμεσης ποινικής δίωξης μετά το πέρας του ελέγχου και στις παρακάτω περιπτώσεις φοροδιαφυγής:
– Όταν τελείται το αδίκημα της μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης στο Δημόσιο του Φ.Π.Α. και των παρακρατούμενων φόρων κ.λπ. εφόσον το ποσό που δεν απέδωσε ή έλαβε ως επιστροφή υπερβαίνει τις εβδομήντα πέντε χιλιάδες (75.000) ευρώ σε ετήσια βάση.
– Όταν τελείται το αδίκημα της μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης των προβλεπόμενων βάσει του Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/92) στοιχείων κατά την πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών κ.λπ. ή της μη καταχώρησης των συναλλαγών στα πρόσθετα βιβλία, για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί ούτε τα οικεία στοιχεία εσόδων, όταν τα παραστατικά στοιχεία που δεν εκδόθηκαν από τον υπόχρεο είναι πάνω από δέκα (10) ή υπερβαίνουν σε αξία τα πεντακόσια (500) ευρώ.
– Όταν τελείται το αδίκημα της φοροδιαφυγής με έκδοση ή αποδοχή εικονικών φορολογικών στοιχείων για ανύπαρκτη συναλλαγή στο σύνολό της ή για μέρος αυτής εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ (άρθρο 16 § 3).
3.3. Σφραγίζεται για 48 ώρες ο χώρος επαγγελματικής εγκατάστασης του επιτηδευματία (κατάστημα, γραφείο, εργοστάσιο, αποθήκη κ.λπ.) εάν από τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν έχουν εκδοθεί παραπάνω από 10 παραστατικά ή εάν η αξία του ενός παραστατικού που δεν έχει εκδοθεί είναι πάνω από πεντακόσια (500) ευρώ (άρθρο 16 § 6).
4. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/92) (άρθρο 15)
Η κατάργηση αυτή προβλέπεται να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2012. Στο μεταξύ στο ΥΠΟΙΚ συνιστάται ειδική εννεαμελής νομοπαρασκευαστική επιτροπή με σκοπό τον έλεγχο των ισχυουσών διατάξεων του Κ.Β.Σ., την αξιολόγηση των ισχυουσών διατάξεων και την εισήγηση αυτών που θεωρούνται σκόπιμες και λειτουργικές για να ενταχθούν είτε αυτούσιες είτε τροποποιημένες στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 2238/94) ή σε άλλο Φορολογικό Νόμο (άρθρο 15 § 5).
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Λ. ΒΟΥΘΟΥΝΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου