Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013

ΜΕ ΒΗΜΑΤΙΣΜΟ ΜΠΡΟΣ ΚΑΙ ΠΙΣΩ


ΑΠΟ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ (18/9/2013 σελίδα 48)
Του Νίκου Φραντζή
 Τον ιστορικά καταγεγραμμένο ιδιότυπο βηματισμό που περιλαμβάνει «ένα βήμα μπροστά, δύο πίσω» φαίνεται πως τον γνωρίζει καλά η ελληνική δημόσια διοίκηση. Ιδιαίτερα στο φορολογικό πεδίο, όπου οι μεταβολές και οι αλλαγές του περιβάλλοντος είναι πολλές και συνεχείς, εύκολα χάνεις το λογαριασμό σε ποιο ακριβώς στάδιο «μεταρρύθμισης» βρίσκεσαι.
Δύσκολα, ωστόσο, μπορείς να καταλάβεις αν οι αλλαγές αυτές έχουν προχωρήσει πράγματι ένα βήμα παραπέρα την προσπάθεια για τη δημιουργία ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, που θα αποδίδει πράγματι στο κράτος αυτό που πρέπει να λάβει από τις πηγές δημιουργίας πλούτου και ταυτόχρονα θα εξασφαλίζει σε ιδιώτες και επιχειρήσεις ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο για να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν παραγωγικά και καταναλωτικά.
Πολύ απλά, λοιπόν, στα τριάμισι χρόνια της κρίσης ποιος μπορεί να μας διαβεβαιώσει σε ποιο ακριβώς στάδιο του βηματισμού βρισκόμαστε; Και ακόμη σημαντικό είναι το ποιος μπορεί να υποστηρίξει με επιχειρήματα ότι το φορολογικό μας σύστημα τείνει τώρα να είναι καλύτερο απ’ όσο ήταν πριν ξεσπάσει η κρίση και ότι έχει πράγματι τοποθετηθεί στην κατεύθυνση που θα μπορούσε κάποτε να το οδηγήσει στην ιδανική του μορφή;
Το φορολογικό πιστοποιητικό καθιερώθηκε επί των κυβερνήσεων Γιώργου Παπανδρέου, με σκοπό να εκδίδεται από ιδιώτες ελεγκτές που θα κάνουν ελέγχους σε επιχειρήσεις. Ο θεσμός ουδέποτε λειτούργησε ουσιαστικά στην πράξη. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έκαναν λόγο για «ένα νέο σημαντικό κόστος που αναγκάστηκαν να υποστούν, παρά την κρίση, υπό την απειλή ενός αντισυνταγματικού και υπερβολικού προστίμου».
Υπήρξαν περιγραφές απίστευτης ταλαιπωρίας από «νέους μαθητευόμενους των ελεγκτικών εταιρειών που έγιναν “ελεγκτές” διά της επιφοιτήσεως των δύο ή τριών σεμιναρίων που τους έκαναν». Αναφέρθηκε πως το φορολογικό πιστοποιητικό εφαρμόζεται μόνο στην Τουρκία και επισημάνθηκε ότι ενώ καθιερώθηκε ως δήθεν απαίτηση της τρόικας, τελικά οι ίδιοι οι επικεφαλής της εκφράστηκαν δημόσια απαξιωτικά γι’ αυτό.
Τελικά, το πιστοποιητικό καταργείται από 1/1/2014 με το νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν έντονες πιέσεις από πλευρές οι οποίες ωφελούνται από τη διατήρησή του, να επανέλθει και μάλιστα διευρυμένο.
Τα ερωτήματα είναι προφανή: Αν απέδωσε, γιατί καταργήθηκε; Αν, πάλι, δεν απέδωσε, γιατί γίνεται προσπάθεια επανεισαγωγής; Η χώρα χρειάζεται ένα φοροεισπρακτικό μηχανισμό, άρτια εξοπλισμένο με σύγχρονα μέσα, που δεν θα φέρει τα βάρη του παρελθόντος και θα λειτουργεί σωστά για να επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα για την τόνωση των εσόδων και την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η απορία είναι γιατί αυτή η προφανώς σωστή διαπίστωση δεν χρησιμοποιείται ως οδηγός επιλογών και πολιτικής.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *