Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛ. ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛ. ΑΜΕΡΙΚ. ΕΠΙΜΕΛ. ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡ. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ


Α. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΟΥ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ

• Μείωση Φορολογικών Συντελεστών στα νομικά πρόσωπα: Με τον ισχύοντα φορολογικό νόμο, ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος των Α.Ε., Ε.Π.Ε & αλλοδαπών υποκαταστημάτων πρόκειται να μειωθεί μέχρι το 2014 στο 20%. Η τάση αυτή όχι μόνο δε θα πρέπει να ανατραπεί, αλλά η μείωση θα πρέπει να επισπευσθεί, δεδομένου ότι οι γειτονικές χώρες, με τις οποίες εκ των πραγμάτων ανταγωνίζεται η χώρα μας, έχουν ήδη πολύ χαμηλούς συντελεστές. Ο χαμηλός φορολογικός συντελεστής θα πρέπει να ισχύει για όλα τα νομικά πρόσωπα.

• Όχι σε διάκριση κερδών σε διανεμόμενα και διακρατούμενα. Δε θα πρέπει να ισχύσει βαρύτερη φορολογία για τα διανεμόμενα κέρδη, αφού η «τιμωρία» με τον τρόπο αυτό των κεφαλαίων που αναλαμβάνονται για επανεπένδυση είναι αντίθετη με το σύγχρονο πνεύμα της ακώλυτης και ανέξοδης κίνησης των κεφαλαίων και συνεπώς είναι μη ελκυστική για τους επενδυτές.

• Εφαρμογή της ομιλικής φορολογίας (group taxation). Στο πνεύμα αυτό θα πρέπει -επιτέλους- να τολμήσουμε τη μη επαναφορολόγηση (απαλλαγή) των εισερχομένων μερισμάτων από θυγατρικές επιχειρήσεις του εξωτερικού. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία δεν εφαρμόζει την απαλλαγή των μερισμάτων από θυγατρικές (participation exemption) και ως εκ τούτου βρίσκεται μονίμως εκτός του σχεδιασμού των επενδυτικών σχεδίων των ομίλων.

• Διαμόρφωση σε θεσμικό επίπεδο, του απαραίτητου φορολογικού και κανονιστικού πλαισίου, που θα επιτρέπει σύμφωνα με πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μετά από σχετική έγκρισή της, τη λειτουργία στην Ελλάδα από διεθνείς ή εθνικούς ομίλους, επιχειρησιακών μονάδων παροχής επιλεγμένων υπηρεσιών εξειδικευμένης διοικητικής υποστήριξης και οργάνωσης ή εταιρειών συμμετοχών (global service ή holding companies) με έδρα την Ελλάδα. Βελτίωση του ν. 3427/2005. Στο πνεύμα αυτό θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν και οι φόροι υπεραξίας (capital gain taxes) που συνδέονται με τους μετασχηματισμούς (restructuring) των επιχειρηματικών ομίλων, ώστε να παρέχεται ευελιξία στις επιχειρηματικές επιλογές.

• Ενοποίηση των δύο ισχυόντων πλαισίων για τις ενδο-ομιλικές συναλλαγές και αυστηρή εφαρμογή αυτού, ώστε να αποφευχθεί η διαφυγή φορολογητέας ύλης. Δημιουργία ειδικής ομάδας ελέγχου ενδο-ομιλικών τιμολογήσεων. Εισαγωγή του θεσμού της συμφωνίας φορολογουμένου και φορολογικής αρχής σχετικά με την μεθοδολογία ενδο-ομιλικής τιμολόγησης (Advance Pricing Agreements).

• Προκειμένου να τονωθεί η επενδυτική δραστηριότητα θα πρέπει, μετά από έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να θεσμοθετηθούν φορολογικά κίνητρα για τη διενέργεια παραγωγικών επενδύσεων, με έμφαση στις πράσινες επενδύσεις, στον μεταποιητικό τομέα, αλλά και στον εμπορικό τομέα και στις υπηρεσίες, τόσο για πάγιο εξοπλισμό και σχετικές δαπάνες όσο και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ή τη συγκράτηση των υφιστάμενων. Έναντι των επενδύσεων αυτών να παρέχονται φορολογικά κίνητρα και απαλλαγές, όχι όμως υπό την προϋπόθεση της δέσμευσης αντιστοίχων κερδών, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, δεδομένου ότι, όπως προαναφέρθηκε, η δέσμευση κεφαλαίων αποτελεί ανασταλτικό όρο για τη διενέργεια επενδύσεων.

• «Αντικειμενικοποίηση» Φορολογίας: Για επιχειρήσεις με έσοδα κάτω από ένα όριο καθιέρωση αντικειμενικού τρόπου προσδιορισμού του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος και δυνατότητα επιλογής από την επιχείρηση της υπαγωγής της σε λογιστικό προσδιορισμό.

• Θέσπιση ειδικής νομοθεσίας για τις εξωχώριες εταιρείες, και εταιρείες εγκατεστημένες σε χώρες με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές (Controlled Foreign Corporation Legislation) και εφαρμογή του κριτηρίου της πραγματικής διοίκησης της επιχείρησης. Αξιοποίηση των διεθνών συμβάσεων και Οδηγιών για αμοιβαία διοικητική συνδρομή με άλλα κράτη.

• Επανεξέταση και βελτίωση της κατάστασης των εκπιπτόμενων δαπανών με μη περιοριστικό χαρακτήρα. Καθιέρωση γενικής αρχής (παραγωγικότητα δαπάνης) και κατάρτιση κατάστασης των μη εκπιπτόμενων που θα ανανεώνεται. Επανεξέταση και καθορισμός ορίων για μερικές από τις δαπάνες (π.χ. ασφάλιστρα προσωπικού, κ.λ.π). Συστηματική εξέταση και καταλογισμός στα στελέχη των επιχειρήσεων δαπανών που ωφελούν αυτά (π.χ. αυτοκίνητα, κινητά κ.λ.π εφόσον χρησιμοποιούνται και εκτός

επιχείρησης).

• Εξαίρεση από τους κανόνες υποκεφαλαιοδότησης, εκτός από τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, και άλλων εταιρειών με χρηματοδοτικές δραστηριότητες (π.χ. factoring, ΕΕΣ κλπ) όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία).

• Μη φορολόγηση της υπεραξίας από πωλήσεις μετοχών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο (πρόκειται να ισχύσει από 1/7/2010), τουλάχιστον για μεσο-μακροπρόθεσμες επενδύσεις, οι οποίες θα τεκμηριώνονται από βεβαιώσεις της ΕΧΑΕ με βάση το ΣΑΤ του επενδυτή.

• Άμεση πρακτική εφαρμογή των ήδη νομοθετημένων στο εσωτερικό δίκαιο νέων κοινοτικών διατάξεων περί ΦΠΑ (επιστροφή σε μη εγκατεστημένους, μη υποχρέωση τηρήσεως διατυπώσεων φορολογικού αντιπροσώπου).

• Κατάργηση των απαλλασσόμενων ή ειδικώς φορολογούμενων εισοδημάτων (εκτός διανεμομένων κερδών) και υπαγωγή όλων στη φορολογία.

Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ - ΕΛΕΓΧΩΝ

• Σύσταση Γραφείου Διαβουλεύσεων επί φορολογικών θεμάτων Μεγάλων Επιχειρήσεων. Κατά το πρότυπο προηγμένων χωρών της Ε.Ε (π.χ. Ην. Βασίλειο), με σκοπό την θέσπιση προηγμένης φορολογικής διαχείρισης των επιχειρήσεων αυτών, σε θέματα διαμόρφωσης πολιτικών, τακτοποίησης δυσλειτουργιών, εξασφάλισης νομοπαρασκευαστικού υλικού, αξιολόγησης παραπόνων, αλλά και άμεσης τακτοποίησης πιεστικών θεμάτων που παράγουν τριβή και κόστος στη λειτουργία του Φορολογικού Συστήματος.

• Επιβράβευση της φορολογικής συνέπειας. Καθιέρωση ειδικών και δίκαιων φορολογικών κινήτρων, στα πεδία φορολογικής συμμόρφωσης και υποδοχής φορολογικών ελέγχων, με τελικό σκοπό την επιβράβευση επιχειρήσεων που επιδεικνύουν άριστη φορολογική συνέπεια. Εφόσον αξιολογηθούν μετά από εξονυχιστικό έλεγχο τα ιδιαίτερα γνωρίσματα και η ευρωστία της διαδικασίας τήρησης των φορολογικών υποχρεώσεων από μέρους της επιχειρήσεως, δεν θα ελέγχεται πλέον. Η υποχρέωσή της με το ευνοϊκό αυτό καθεστώς, θα περιορίζεται εις το να γνωστοποιεί ενδεχόμενες αλλαγές, ή ειδικές συναλλαγές.

• Φορολογικοί Έλεγχοι με την ελάχιστη δυνατή όχληση της επιχείρησης, μείωση της φορολογικής μνήμης, αξιολόγηση της φορολογικής συνέπειας, όχι «ταρίφες» απορρίψεων, όχι εκβιαστικοί φορολογικοί συμβιβασμοί, ενθάρρυνση της εθελοντικής συμμόρφωσης.

• Έλεγχος από ορκωτούς ελεγκτές των φορολογικών δηλώσεων των εταιρειών και των επιχειρήσεων πάνω από από το συγκεκριμένο όριο και συνυπευθυνότητα για τις φορολογικές υποχρεώσεις. Ενίσχυση των φορολογικών αρχών με νομικούς ώστε να αποφεύγονται λάθη και νομικές πλημμέλειες κατά την διαδικασία έκδοσης των σχετικών καταλογιστικών πράξεων και της αναγκαστικής εκτέλεσης. Ανάθεση της εκπροσώπησης και υποστήριξης του Δημοσίου σε εξειδικευμένους συμβούλους και νομικούς παραστάτες σε υποθέσεις με σημαντικό οικονομικό ή νομικό αντικείμενο.

• Δημιουργία ηλεκτρονικού προφίλ επιχειρήσεων και επεξεργασία των οικονομικών δεδομένων τους από εκπαιδευμένους ελεγκτές. Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων και εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων. Ηλεκτρονική έκδοση φορολογικών στοιχείων και, κατά συνέπεια, καταγραφή συναλλαγών. Χρήση επαγγελματικών τραπεζικών λογαριασμών για την διενέργεια όλων των συναλλαγών, που υπερβαίνουν συγκεκριμένη (χαμηλότερη από την προβλεπόμενη σήμερα) αξία. Ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των διαθέσιμων βάσεων δεδομένων, χρήσιμων για σκοπούς φορολογίας, με σεβασμό στις αρχές προστασίας των προσωπικών δεδομένων και με εξασφάλιση του αυστηρού ελέγχου των προσώπων που θα έχουν πρόσβαση σε αυτές.

• Κατάργηση ΚΒΣ με μεταφορά ορισμένων αναγκαίων διατάξεων σε άλλες φορολογίες (π.χ. αποτίμηση στο εισόδημα). Τήρηση βιβλίων με τρόπο που να προκύπτει το λογιστικό αποτέλεσμα και να είναι δυνατή η διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων. Διπλογραφική μέθοδος για όλες τις εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις με έσοδα πάνω από ένα όριο.

• Ελεγκτές - Επιτροπές Διοικητικής Επίλυσης: Θέσπιση point system για τους ελεγκτές. Αλλαγή σύνθεσης και λειτουργίας επιτροπής διοικητικής επίλυσης φορολογικών διαφορών. Ανάρτηση στο διαδίκτυο των αποφάσεων των επιτροπών διοικητικής επίλυσης. Διάκριση ελεγκτών όχι ανά κατηγορία βιβλίων αλλά ανά τύπο ή/και ανά κλάδο ελεγχόμενης επιχείρησης. Σύνδεση των στόχων των ελεγκτικών υπηρεσιών με τα ποσά των τελικώς εισπραχθέντων φόρων και όχι απλώς των βεβαιωθέντων. Αυστηρή τήρηση των χρονικών ορίων που τίθενται από τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

• Αύξηση της αποτελεσματικότητας των αναγκαστικών μέτρων διοικητικής εκτέλεσης, με σκοπό την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων φορολογικών εσόδων και τη μείωση των ανείσπρακτων οφειλών προς το Δημόσιο.

• Στήριξη των φορολογούμενων που αδυνατούν να καταβάλλουν τις οφειλές τους με σκοπό την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης επί της συμμόρφωσης των φορολογουμένων

• Επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφής των (μη οφειλόμενων) φόρων, με σκοπό την εμπέδωση εμπιστοσύνης μεταξύ Δημοσίου και φορολογούμενων.

• Τροποποίηση των διατάξεων για τη χορήγηση Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας, προκειμένου να διασφαλίζονται τα έσοδα του Δημοσίου, αλλά ταυτόχρονα να μη δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Γ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ

• Χρηστή συνεργασία: Ανάπτυξη μηχανισμού χρηστής συνεργασίας και αμοιβαιότητας επιχειρήσεων και ελεγκτικών υπηρεσιών, σε πρότυπο σύμπραξης στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των στελεχών υπηρεσιών ελέγχου, για τη μεταφορά επιλεγμένης λειτουργικής γνώσης, από πεπειραμένα στελέχη των επιχειρήσεων, σε εξειδικευμένα θέματα διασυνοριακών συναλλαγών και όχι μόνο (π.χ. αξιολόγηση σκοπιμότητας και παραγωγικότητας δαπανών royalties, διοικητικής υποστήριξης, ειδικά λογιστικά θέματα ομίλων, μετασχηματισμούς επιχειρήσεων, ενοποίηση ισολογισμών, υπεραξιών και συμμετοχών, εφαρμογής διεθνών λογιστικών προτύπων κ.α.)

• Καταστατικός Χάρτης Φορολογούμενων: Στα πρότυπα του Βρετανικού μοντέλου (Charter for Inland Revenue taxpayers), που θα καλύπτει τους καταστατικούς σκοπούς και τον τρόπο λειτουργίας των φορολογικών υπηρεσιών, με δικαιοσύνη, αμεροληψία, αποτελεσματική επικοινωνία, ποιότητα υπηρεσιών, υπευθυνότητα, προθυμία για συνεργασία με τις φορολογούμενες επιχειρήσεις, και πραγματοποίηση των ελέγχων με συγκεκριμένο κώδικα δεοντολογίας.

• Σεβασμός των αρχών φορολογικού και συνταγματικού δικαίου: Όχι αναδρομική φορολογία, όχι προκαταβολική φορολογία, όχι αιφνιδιασμοί, όλοι ίσοι απέναντι του νόμου, όχι φόρος χωρίς νόμο, δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους με βάση την φοροδοτική ικανότητα, ανταπόκριση στα ερωτήματα-αιτήματα των φορολογουμένων κλπ. Δε θα πρέπει να επιβάλλονται αιφνίδια μέτρα ισοδύναμα με φορολογικό βάρος (όπως π.χ. η έκτακτη εισφορά), διότι αυτό κλονίζει τον μακροχρόνιο σχεδιασμό των επιχειρήσεων και προσβάλλει την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου.

• Στήριξη του δικαιώματος προσφυγής στην Δικαιοσύνη: Ταχύτερη δικαστική διαδικασία, απεξάρτηση του ποινικού κολασμού από την διοικητική διαδικασία.

• Κατάργηση περαιώσεων (εκτός ελάχιστων επιβεβλημένων περιπτώσεων) και αλλεπάλληλων παρατάσεων του χρόνου παραγραφής. Δικαιώνει και επιβραβεύει τους φοροφυγάδες ενώ φέρνει σε δυσμενέστερη ανταγωνιστική θέση τους συνεπείς προκαλώντας το κοινό αίσθημα δικαίου.

• Βασική επιδίωξη του φορολογικού ελέγχου θα πρέπει να είναι η πρόληψη (ενίσχυση του προληπτικού και προσωρινού ελέγχου) και όχι η καταστολή, χωρίς επιβολή δυσανάλογων κυρώσεων ή υψηλών προσαυξήσεων, οι οποίες τελικά δυσχεραίνουν την είσπραξη του βεβαιωμένου φόρου.

• Με σκοπό την πάταξη του φαινόμενου των πλαστών και εικονικών τιμολογίων, χρονική εγγύτητα ανάμεσα στην παραβατικότητα των φορολογουμένων (μη υποβολή οιασδήποτε δήλωσης) και του (προσωρινού) φορολογικού ελέγχου αυτών. Χρονική εγγύτητα ανάμεσα στην ελεγχόμενη χρήση και στον τακτικό φορολογικό έλεγχο μέσω της μείωσης του χρόνου παραγραφής.

• Εξυπηρέτηση του πολίτη κατά το στάδιο των συναλλαγών του με τους εισπρακτικούς μηχανισμούς της φορολογικής διοίκησης.

• Εξισορρόπηση των καταρχήν αντιφατικών συμφερόντων της διασφάλισης των φορολογικών εσόδων και της στήριξης των φορολογούμενων που αδυνατούν να καταβάλλουν τις οφειλές τους προς το Δημόσιο.

• Μείωση του κόστους είσπραξης των δημοσίων εσόδων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *